Pedaler?

Hej!

Jag cyklar från och till jobbet varje dag, plus en hel del i övrigt, kanske i snitt 1,5-2 mil per dag. Dock mest i rätt så trafikintensiva omgivningar, en del rödljus på vägen och så.

Är det någon vits för mig att ha några andra pedaler än vanliga standard? Andra varianter kanske bara är jobbiga om man är tvungen att stanna - för rödljus, bilar etc. - ett par gången på varje tur? Eller är skillnaden i prestanda så stor att det uppväger? Hur gör ni andra? Av praktiska skäl vill jag nog kunna cykla i mina vanliga skor...

/fredrik

Ett par spd-pedaler, kanske?

Ett par spd-(eller motsvarande)-pedaler för mtb är lätta att komma i och ur. Rödljus et c. är inget problem. Viss tillvänjning är dock nödvändig. Efter min första vurpa så fattade jag...

Fördelen är att du kan dra upp pedalen samtidigt som du på vanligt sätt trampa ner den andra. Det innebär att du utnyttjar fler muskelgrupper till att driva fram cykeln.

Exempel på (mtb-)pedaltillverkare:
Shimano
Crank Bros.
Time

/Håkan

Kombinerad pedal

Hej,

Cyklar till jobbet varje dag och hade först standardpedaler. Bytte dock snabbt till kombinationspedaler (SPD funktion och vanliga - Shimano PD-M324). Prestandaskillanden tycker jag är så pass stor att det är värt att köra med SPD. Bättre rundtramp med mer kraft som resultat. Fördelen är också att du kan alternera mellan SPD och vanliga skor med dessa pedaler.

/Johan

Pedalplattor

Ett alternativ till kombinerade pedaler är pedalplattor, som vid behovs kläms fast på dubbelsidiga SPD-pedaler.

SPD-pedaler kräver speciella SPD-komplatibla skor för att det geniala SPD-systemet ska fungera. Olika SPD-skor för olika årstider rekommenderas. Välj i första hand touringskor, som är någorlunde bekväma att gå i (för att vara cykelskor)

Snö och SPD är inte världens bästa kombination. Både pedaler och klossar tenderar att "kloggas igen" av packad snö. Vissa SPD-pedaler är bättre än andra i detta hänseende.

Annars kan jag bara instämma i hyllningskörena till MTB-varianten av SPD-systemet. Jag kör med SPD till både vardagscykling och längre cykelturer (både på väg och i terräng). Modellen är SPD 737, pedalen som visade vägen!

/Niklas

Det finns ingen anledning ...

Det finns ingen anledning att avstå från att ha SPD-pedaler och skor. Jag cyklar för mitt höga nöje som arbetspendling, som helgturer och långfärder och kan inte tänka mig att gå från SPD-systemet.

Det är enkelt och bekvämt, lätt att komma ur pedalerna efter en dags tillvänjning.

Förr körde jag med kombipedaler, SPD på en sida och vanlig på andra sidan. Kör numer med bara SPD då jag ändå aldrig grenslar någon av mina cyklar med annat än cykelskorna på fötterna.

Re: Pedalplattor

niking; sa:
Olika SPD-skor för olika årstider rekommenderas. Välj i första hand touringskor, som är någorlunde bekväma att gå i (för att vara cykelskor)

Snö och SPD är inte världens bästa kombination. Både pedaler och klossar tenderar att "kloggas igen" av packad snö. Vissa SPD-pedaler är bättre än andra i detta hänseende.

Varför skulle man ha olika spdskor för olika årstider? En varmare strumpa kombinerat med PåsTex* (tm) och/eller skoöverdrag gör att man håller värmen länge.

Om snö påverkar eller inte är väl snarare frågan om vilken pedal man har? Crank Bros Eggbeater är helt oslagbara vad gäller igenkläggning. Inget fastnar!

Många är väldigt nöjda med Shimanos 959 pedaler då det är väldigt lite som fastnar i dom också.

/Mattias

* = Påstex, dvs plastpåse över foten i skon.

SPD är bäst

Jag kör runt 25 km per dag i ur och skur. SPD funkar utmärkt. Att slippa risken för att slinta av pedalen lyfts sällan fram men är en trevlig bieffekt. Efter ett tag vrider man ur skon ur pedalen utan att man tänker på det. Det finns utmärkta vinterskor (Shimano), rekommenderas när det är kallt.
[Ändrat av Rajjan 2004-10-05 kl 13:52]

Tack

Tack för alla svar! Jag har kikat runt lite och hittat Shimano-pedaler (kombinationsvarianten) och dito skor för lite över tusenlappen totalt. Kanske kan vara värt att prova!

/fredrik

SPD i vinter och snö

Det är ganska lite problem med is i SPD-pedaler. Någon enstaka gång får man stampa bort is eller fastfrusen snö från SPD-klossen på skon för att få i klossen i pedalen. Bra att minska på fjäderspänningen i pedalens klosslåsning inför vintern då kylan i sig spänner fjädern.

Jag instämmer i att det är bra att kunnna hålla balansen på cykelekipaget med fötterna på halt underlag med hjälp av SPD-systemet.

Vintercykelskor är dels varma bland annat genom tjockare isolerande sula, dels täta för slask kallvatten etc, dels har man dem i större storlek för att kunna få i fler sockor och eventuellt en extraisolerande innersula och för att kunna vifta med tårna när det är riktigt kallt. Shimanos vintercykelskor har en bra neoprendamask som effektivt hindrar slask etc att rinna ned i skon.

Alla dessa aspekter är svåra att samtidigt täcka med överdrag.

Thure

Re: Re: Pedalplattor

mlindstrom; sa:
niking; sa:
Olika SPD-skor för olika årstider rekommenderas. Välj i första hand touringskor, som är någorlunde bekväma att gå i (för att vara cykelskor)

Varför skulle man ha olika spdskor för olika årstider? En varmare strumpa kombinerat med PåsTex* (tm) och/eller skoöverdrag gör att man håller värmen länge.

Om snö påverkar eller inte är väl snarare frågan om vilken pedal man har? Crank Bros Eggbeater är helt oslagbara vad gäller igenkläggning. Inget fastnar!

Många är väldigt nöjda med Shimanos 959 pedaler då det är väldigt lite som fastnar i dom också.

/Mattias

* = Påstex, dvs plastpåse över foten i skon.

Tja, varmare och någorlunda regntäta och varma skor är mycket skönare under vinterhalvåret än välventilerade cykelskor. På sommaren är varma vinterskor ingen höjdare...

Som jag skrev så är vissa SPD-pedaler bättre än ändra vad gäller packad snö. Du namngav vissa av dem...! Jag tror det beror mycket på klossarnas egenskaper att dra åt sig snö.

/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg