PEAK

Undrar lite om PEAK Mt Sturt. Är det en prisvärd cykel? Det sitter Alivio 24 vxl, Sr Suntour XCC dämp, dubbelbottnade fälgar, bytbart växelöra, IRC däck, "skivbromsförberedd" 29 tum aluram. Priset är 4998kr.

Vilken typ av cykling gör du?

Hej,

allt beror på vad du förväntar dig och vilken typ av cykling du är intresserad av. En Peak är normalt inte känd för hög kvalitet. Den cykel du frågar om passar inte till Downhill, Dirt eller teknisk crosscountry.

Alivio är bra om du vill göra lättare terrängcykling och kvartärscykling. Suntour dämpare är alltid pålitliga oavsätt prisklass.

Men har du inte större krav så gör du ett bra val av köp.
Du får mer cykel än vilken Biltema, Logan, Tiger, Cliffhanger, Concept, skräp, skräp och skräp som helst.

/Paul

Re: Vilken typ av cykling gör du?

SAMS; sa:
En Peak är normalt inte känd för hög kvalitet. Den cykel du frågar om passar inte till Downhill, Dirt eller teknisk crosscountry.

För att tala klartext: det är en cykel som ser ut som en MTB men egentligen inte är det. Den ser ut som MTBs vilket möjligen är sexigt på stan, men den tål inte det en riktig MTB ska tåla. Alivio är inte gjort för stig. Lägsta nivån som tål åkning i skogen är Deore. Deore är utmärkt, tål hur mkt stryk som helst. Om du tänker börja åka MTB kolla efter hojar som har deore, och var medveten om att det inte bara är bakväxeln utan vevpari, nav, framväxel, reglage mm, som bör vara Deore.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Midori; sa:
Undrar lite om PEAK Mt Sturt. Är det en prisvärd cykel? Det sitter Alivio 24 vxl, Sr Suntour XCC dämp, dubbelbottnade fälgar, bytbart växelöra, IRC däck, "skivbromsförberedd" 29 tum aluram. Priset är 4998kr.

Jag skulle nog hellre köpa en Kona Firemountain för ca 5 700 kr.

Re: Re: Vilken typ av cykling gör du?

ipg289h; sa:
Alivio är inte gjort för stig. Lägsta nivån som tål åkning i skogen är Deore. Deore är utmärkt, tål hur mkt stryk som helst. Om du tänker börja åka MTB kolla efter hojar som har deore, och var medveten om att det inte bara är bakväxeln utan vevpari, nav, framväxel, reglage mm, som bör vara Deore.

Jag skulle inte heller rekommendera att köpa "sämre" än Deore, men maste bara flika in att pa min första MTB sitter Alivio och den har jag haft i 10 ar nu. Jag är förvanad själv att grejorna haller...trots att jag cyklat ganska flitigt pa den bade i sverige och i alperna....sa helt kassa kan de ju inte vara eller sa har jag haft tur.

/stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
Rashad Peak MT Macedon 29 tummare? Mountainbike 1
Tivedstrollet Vad tycker ni om cykelmärket PEAK ? Mountainbike 2
owahlund Nevada daimond peak Mountainbike 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg