Bra jacka!
Hej!
Jag har nyligen köpt en "Storm" och är hittills mycket nöjd. Självklart har alla jackor för- och nackdelar. Man måste tänka efter vilka egenskaper man prioriterar och vad man huvudsakligen ska använda den till.
Jag själv tänkte så att ska man köpa en dyr jacka så måste man trivas i den annars vill man snart köpa en ny (=dyrt!). Eftersom jag räknar med att jackan ska hålla i minst tio år så måste jag ju trivas i den därefter!
Jag köpte jackan främst med avsikt att användas vid utförsåkning (telemark, både tur och lift) samt till vardags under vinterhalvåret (cykling, gång osv i ALLA väder eftersom jag ej äger en bil). Jag gick därför mycket efter känslan i tyget, passformen och huvan (förutsatt att den var vattentät och med god "andningsförmåga"). Jag uppskattar också mycket Patagonias lösningar och känsla för detaljer samtidigt som jag vet att jag får tillbaka pengarna om jag inte är nöjd.
FÖRDELAR: *Mjuk och smidig i tyget, ej prasslig = en njutning att bära! *Mycket god passform och rörlighet. *Huvan behaglig och sitter perfekt samt ger bra skydd. *Hyfsat låg vikt (uppmätt 780g stl L). *Skön krage som går upp till kinderna och är mjuk mot huden.
NACKDELAR: - Tvålagers konstruktion kan var opraktisk vid långvarigt blött väder (vid flerdygnsturer utan torkmöjlighet). -Det finns bättre jackor för åretruntbruk (lättare, trelagers).
KOMMENTAR: Föregående inlägg påpekade fickornas konstruktion i nät. Jag upplever nätet som en fördel eftersom dessa kan användas som ventilation istället för irriterande (och viktökande) dragkedjor under armarna. Dessutom tror jag att nätet kommer att hålla livslängeden ut.
Hoppas du blev lite klokare / Hälsningar Svante.