Patagonia pneumatic .....

Jag har en paddeljacka som heter Patagonia pneumatic-jacket eller pullover eller något liknande.
Det är den bästa paddeljacka jag haft men den börjar bli utsliten efter 13 år så jag behöver en ny.
Jag har mailat naturkompaniet och frågat om den finns kvar i sortimentet men det gör den inte.
Den som svarade visste inte hur jackan såg ut så han kunde inte svara på om det finns någon liknande Patagoniajacka idag.
Här på Utsidan finns det ju folk som har koll på det mesta så jag frågar, finns det någon Patagoniajacka som är efterföljare till Pneumatic eller är ungefär likadan?
Jag passar på att be om tips om andra lämpliga paddeljackor om man har följande krav:
Lätt och smidig.
Inga neoprenmuddar eller liknande.
Huva
"Andas" bra.
Vindtät och hyfsat vattentät
Helst anorakmodell.

/Pär

Klättermusen RIM

Jag använder Klättermusen's RIM, en mycket lätt anorak med bra andningsförmåga. Materialet är EPIC, andas bra och är något elastiskt. Inte marknadsförd som paddeljacka, men funkar bra. Huvan är mycket bra. Jag kör helst utan jacka, men denna anorak är skön att ta till vid kalla vindar och regn.
Inte så billig, dock.

Jag vet inte heller hur pneumatic-jackag såg ut,
Men om du kikar på kokatats paclite jacka så tror jag du kanske finner vad du är ute efter i funktionsväg. Den har iofs neoprenmuddar men dessa är reglerbara så det är inget som stramar åt eller så. I nederkant har den en neoprenrand som tätar lite grann mot kapellet, men det är ingen värstinglösning.
Huvan tycker jag verkligen om, klart välskuren!
/Samme

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg