Påsktur i Sörmland

Årets premiärtur på påskdagen och annandag påsk blev en riktig höjdare tack vare det fina vädret. Vi startade i Gårdsjön vid Flen och paddlade via åar förbi Valdemaren, Lillsjön, Veckeln, Hedenlundasjön, Vadsbrosjön, Långhalsen och Lidsjön till badet vid Edstorp. Med kajak gör man detta lätt på 2 dagar.

En del av turen finns beskriven här:
http://www.canoe.nu/ (tur nr 3 i omvänd riktning)

cpic3ea9b3857daa4.jpg

Vi passerade 2 kvarnar och en fördämning så 3 lyft behövdes. Kanotvagn behövs.

Spår av bäver syntes överallt och vid Sjön Veckeln låg träden som ett plockepinn vid stranden. Det är inte alltid så roligt då ett fällt träd blockerar ån men detta klarade vi oss från denna gång.

cpic3ea9b4ac99dfb.jpg

Vi slog läger på ön killingpinan i sjön Långhalsen. En kanonfin ö att slå läger på med flera tältplatser och som synes en rätt fin utsikt.

cpic3eaa7bc169a09.jpg

Mitt ute på Torpfjärden i sjön Långhalsen mötte vi denna simmande orm.
cpic3ea9b581ed4d1.jpg

Efter att ha paddlat på Husbyån kommer vi ut i Lidsjön. Målet, sandstranden vid Edstorp skymtar i fjärran.

Har ni tips på bra paddelturer så berätta!
Sven Kronfjäll

[Ändrat av lillen45 2003-04-26 kl 15:14]

kartor?

Turen låter lysande, jag bor i sörmland och blev verkligen sugen. Vilka kartor använder du under turen?

/ Henrik

Re: kartor?

jonzzon; sa:
Turen låter lysande, jag bor i sörmland och blev verkligen sugen. Vilka kartor använder du under turen?

/ Henrik

Jag har SSSK:s jubilemumskarta, dvs. ett set med 12 kartor tryckta på tyvek. Underlaget är gröna kartan. Det är ett helt suveränt kartset för alla som idkar friluftsliv i Stockholmstrakten.
Du hittar info här: http://www.firmaflam.se

Mvh. Sven Kronfjäll

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg