Påsarna från vindunken=bra vattenbehållare?

Är du säker på det?

Näe, det är jag inte... bygger bara min uppfattning på marknadsföring av kommersiella produkter och egna subjektiva erfarenheter. Har inte fungerat på kemin men har för mig att det finns bättre alternativ än vatten om man vill hålla nånting nerfryst, t.ex. torris (frusen koldioxid). Väl medveten om att kommersiella kylklabbar inte innehåller torris, men ofta innehåller de nånting annat än vatten och kanske det finns en funktionell orsak till det..

Ölburkar fungerar nog väldigt bra för kylförvaringsändamål, men vad jag har upplevt så lider smaken och så finns en risk för att burken inte håller tätt efter nerfrysningen.

Dessutom kan en paddlingsvecka mitt i hetaste sommaren bli rätt tung om allt man har att dricka är rödvin och öl... om inte man "paddlar i drickat" som vissa lär göra även i Östersjön... ;)

Förstår inte vitsen för kajakpaddling.. Ok om man ska hika ultralätt då kanske det är värt.
Men jag vill ha hyfsat tåliga grejer när jag paddlar, vassa kanter i kajaken, lasta i och ur på sand och klippor, inte så kul om det läcker ut dricksvatten. En "riktig" vattensäck eller två för några hundralappar är väl värt pengarna. Alternativt ett knippe 1.5-liters petflaskor

Ultralätt fungerar även i paddlingssamanhang. Tar man inte onödig volym och vikt med sig kan man välja en kajak som är bättre dimensionerad för paddlarens kroppsbyggnad och den behärskar man bättre även i busväder och orkar paddla längre sträckor. Bekvämt blir det också då man på långfärd orkar lyfta sin kajak lastad vid strandmanövrarna, tar kanske ut en vattensäck och tältet som man slår upp, varefter man bär kajaken lastad fram till tältet och behöver inte traska av och an mellan kajak och tält med alla småprylar.

Min kajak väger lastad för långfärd, inklusive mat & vatten för 3-4 dagar och precis varje plagg och pryl jag har med mig, mindre än 45kg. Jag anser inte att jag har kompromissat med vare sig säkerhet eller bekvämlighet och blir färden längre är det bara mängden vatten och mat som skiljer. Allt har jag inte ul, paddlingsutrustningen är tålig och av god kvalitet, gastrangia till mat, hillebergtält att sova i osv, nödutrustning och reservkläder finns allt med... jag har bara noga funderat var man kan spara på vikt och var man inte ska riskera att man väljer nåt som inte håller. Före jag blev såld på ul idén i paddlingssamanhang vägde min motsvarande långfärdsutrustning ca 70kg och själv anser jag att nyttan med bantningskuren är enorm.

Hyfsat tåliga ska grejerna nog vara, men vassa kanter ska man absolut inte ha i kajaken, inte heller sand och skräp i lastutrymmena (alltså sprider man inte sina prylar i sanden). Inte skulle jag använda en vinpåse fritt i en kajak (eller på en ul hike för den delen) men i en tunn skyddspåse eller nerfryst i en kylväska fungerar det utmärkt.

Har man plats för pet-flaskor så funkar de kanon. Vandrar jag i fjällen brukar det räcka med en på 0,5-1 liter, nere i mälardalen kör jag nu med 2 petflaskor på 1,5 liter, det klarar jag mig drygt ett dygn på.
Har ett http://www.katadyn.com/seen/ filter om det krävs, eller så kokar jag vattnet.

Näe, det är jag inte... bygger bara min uppfattning på marknadsföring av kommersiella produkter och egna subjektiva erfarenheter. Har inte fungerat på kemin men har för mig att det finns bättre alternativ än vatten om man vill hålla nånting nerfryst, t.ex. torris (frusen koldioxid). Väl medveten om att kommersiella kylklabbar inte innehåller torris, men ofta innehåller de nånting annat än vatten och kanske det finns en funktionell orsak till det..

Ja, men det handlar främst om temperatur. Blandar du i annat i vattnet så kan du sänka fryspunkten, d.v.s. så länge den tinar så är den kallare. MEN, rent vatten lagrar ändå mest kyla om man ser till den rena energin.

Så om man inte har behov av lägre temperatur än 0 grader så är vatten såvitt jag förstått bland det bästa som går att uppbringa.

Vinsäckar saknar normalt bärband, medan vattensäckar normalt har bärband, dessa blir mer brukbara vid lägret där rinnande vatten med fria händer uppskattas.
go tur

Artikeln hade kanske varit intressant om de hade jämfört med vatten i metallflaskor och glasflaskor.

Nu vet man ju inte om ämnena kommer från flaskorna eller från vattnet självt?

Något att fundera i kring ang vatten i plastflaskor för de som orkar bry sig:

http://www.naturalnews.com/042126_bottled_water_endocrine_disruptors_chemical_contamination.html

/Kåre

För att sätta saker i perspektiv - hur många kemikalier finner man i vattnet före det tappas på flaska?
Det är lite kvällstidnignsrubriksättning då man basuenrar ut att det finns 24k kemikaler i flaskvatten - hur många fanns där före det tappades och hur många tillkom pga buteljeringen?

Hur många frigörs av kolsyran i det kolsyrade vattnet och hur många stannar i flaskan om man kör stilla vatten istället?

Vilka matrial ska vi ha i våra flaskor som inte avger något till vattnet - kommer det månne ohälsosamma joner från metalflaskor?

Inga lätta val av vätsekförvaring.

/Patrik, jourhavande källkritiker

För att sätta saker i perspektiv - hur många kemikalier finner man i vattnet före det tappas på flaska?
Det är lite kvällstidnignsrubriksättning då man basuenrar ut att det finns 24k kemikaler i flaskvatten - hur många fanns där före det tappades och hur många tillkom pga buteljeringen?

Hur många frigörs av kolsyran i det kolsyrade vattnet och hur många stannar i flaskan om man kör stilla vatten istället?

Vilka matrial ska vi ha i våra flaskor som inte avger något till vattnet - kommer det månne ohälsosamma joner från metalflaskor?

Inga lätta val av vätsekförvaring.

/Patrik, jourhavande källkritiker

Bra att någon tänker för egen maskin och är källkritisk!

Mer av den varan tackar!

Sedan kan det ju vara mer skadligt att gå i kring och oroa sig för sin hälsa än att utsätta sig för de direkta gifterna. Vatten är ju så mycket mer än bara en kemisk produkt. De flesta har väl hört talas om homeopati etc.

Så går det ju använda det sunda förnuftet en gnutta dvs helt enkelt undvika ha mat och vatten i plast som har den berömda triangeln med en "7:a" instansat http://www.svt.se/plus/koll-pa-plasten

/Kåre

Dessutom kan en paddlingsvecka mitt i hetaste sommaren bli rätt tung om allt man har att dricka är rödvin och öl... om inte man "paddlar i drickat" som vissa lär göra även i Östersjön... ;)

Jess, och jag lever fortfarande och dessutom dricker jag mjölk direkt från producenten, dvs. kossan fast det enligt vissa är "dödligt farligt". ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
LaBrisaVerde Bra tackräcke Paddling allmänt 4
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Kal-P-Dal Bra iläggningsplats i Misterhult? Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Vaxholmarn Bra pris Paddling allmänt 4
hassex En bra dag på jobbet Paddling allmänt 0
Indigobarn Bra byxor att paddla i? Paddling allmänt 12
wulf79a bra iläggs platser östergötlands kust? Paddling allmänt 7
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Nicosand Tipsa mig om bra å-paddling Paddling allmänt 2
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Bra hybridkajak för fors? Paddling allmänt 12
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Bra iläggsplats Torö? Paddling allmänt 4
UffeB Höstpaddling med bra boende Paddling allmänt 7
hans67 Bra tur Möja eller ? Paddling allmänt 7
nicke45 Bra bok om kajak paddling Paddling allmänt 5
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
plommon1 Tips på bra paddelvatten Paddling allmänt 6
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
the_tnt Bra nybörjarsida! Paddling allmänt 33
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
Stuvarn Fikaluckan,bra eller dåligt? Paddling allmänt 26
NBS Aquapac mobilfodral - bra/dåligt? Paddling allmänt 11
plankton Pedalställ med bra ergonomi Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Bra paddelväst... Paddling allmänt 25
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Bra iläggsplats Paddling allmänt 2
prylManne Roman shark? bra pris? Paddling allmänt 4
salgo60 Bra nät att förvara saker i sittbrunnen Paddling allmänt 11
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
OlleBlad Bra tältplatser Långö naturreservat, Sörmland Paddling allmänt 2
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
ludvigludvig tips på bra kajak?? Paddling allmänt 5
sxefan Bra kanotvatten i kanada? Paddling allmänt 7
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Spoven Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare?? Paddling allmänt 5
pad Silva UN70, bra pris! Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg