Påsarna från vindunken=bra vattenbehållare?

Hej! Har hört att vissa påsar från vindunkar funkar utmärkt som vattenbehållare vid paddling. Det ska vara just vin från sydafrika för dom dunkarna har en skruvkork som är säker att stänga ordentligt.

Har nu prövat att skölja ur ett par sådana påsar men har en fundering kring dom. Eftersom hålet trots allt är så förhållandevis litet så är dom väldigt svåra att få helt torra inuti när dom inte används. Kan det då finnas någon risk för mögelbildning på insidan. Är dom säkra att använda som vattenbehållare? Eller ska man behöva köpa färdiga sådana som är mycket dyrare?

Någon här som har erfarenhet av det?

/Kjell

Det är ju bara och hälla i en kork klorin o 1 dl vatten och skaka lite och hälla ut.
Det här bör ju även göras under längre turer då och då.

Drickaflaskan kan man ju des. oftare om man dricker direkt ur den.

Så det är ju inga problem så och använda dom.

Jag har några som är av en sort där själva kranen (och korken) liksom är helt gjord av gummi, som alltså går att vränga av. Det gör att man får en relativt stor öppning (som man kan både fylla och torka genom).

De påsarna är lite tjockare plast också, så när man diskat kan man blåsa upp dem och sen håller plasten formen rätt bra så de kan torka.

De där själva kranen är hårdplast har jag offrat dubbla påsar för att få till. På en påse skrotar jag kranen (så jag får en hel påse) och på en skrotar jag påsen (så jag får en hel kran). Sen har kranen en fläns som man får fila ner så det går att sätta i och tar ur den med lindrigare våld.

Men som sagt var, sköljer man ur med lite klorin så det är lite klorinvatten kvar i efteråt så lär det inte börja växa nåt konstigt...

En viktig sak att komma ihåg vid torkning av kärl med en öppning är att vatten RINNER ut om hålet är nederst men ska man få vatten att avdunsta måste öppningen vara uppåt - annars får du bara ånga i påsen som kondenserar på insidan igen och således inte lämnar påsen.

Själv har jag köpt en vattenlunga som har kork som är både stor och liten.
Det är inte denna med de har många likheter:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITPACKTAP6

Sen finns ju mjuka dunkar i flera varianter - här är en
http://www.outnorth.se/platypus/water-tank-6l.php?

/Patrik

Jag har använt ett par olika. Det finns en sort som inte har papperskartong som skal utan det är bara plastpåsen fast en tjockare plast. Den funkar bra men det krävs mkt våld för att få ut korken. Sen när jag sätter i korken igen så sätter jag inte i alla flänsarna, då får jag bättre grepp samtidigt som den sitter lite lösare men andå tillräckligt bra för att inte lossna av sig själv, jag har stått på den (85-90 kg).
Jag har även använt de tunnare påsarna som normalt "bor" i en pappkartong men då har jag råkat ut för punktering.

Numera handlas vin inte alltid pga smak utan pga passande förpackning! :)

En ballongvisp av plast kan hålla ut säcken under torkning med öppningen upp. Givetvis finns det speciella torkinsatser men multibruk fungerar väl även i köket.
Att mina vinpåsar ersattes av en Ortliebsäck berodde på hängband och duschinsatsen.
go tur

Senast ändrad:
Vränga av kork

Jag har några som är av en sort där själva kranen (och korken) liksom är helt gjord av gummi, som alltså går att vränga av. Det gör att man får en relativt stor öppning (som man kan både fylla och torka genom).

De påsarna är lite tjockare plast också, så när man diskat kan man blåsa upp dem och sen håller plasten formen rätt bra så de kan torka.

Men som sagt var, sköljer man ur med lite klorin så det är lite klorinvatten kvar i efteråt så lär det inte börja växa nåt konstigt...

Jaha ok vilken sort är det som du kan vränga av? Har aldrig sett men låter klart mycket intressant. Och det där med klorin låter ju fiffigt o logiskt men har faktiskt inte tänkt på det. Tackar för tipsen.

/Kjell

Utan kartong...

Jag har använt ett par olika. Det finns en sort som inte har papperskartong som skal utan det är bara plastpåsen fast en tjockare plast. Den funkar bra men det krävs mkt våld för att få ut korken. Sen när jag sätter i korken igen så sätter jag inte i alla flänsarna, då får jag bättre grepp samtidigt som den sitter lite lösare men andå tillräckligt bra för att inte lossna av sig själv, jag har stått på den (85-90 kg).

Låter klart också mycket intressant, var har du köpt dom? På systemet? Jag har inte sett några sådana alls.

Intressant tråd. Ett bra argument att besöka bolaget för att fråga de vinkunniga experterna om hållbaraste plastpåse med vridkran. 😊
Jag själv har kört med detta ett tag och har varmt vatten i för olika ändamål. Klippt upp en flik i båda övre hörnen och trär igenom en pinne för upphängning.

Inga vinbox påsar i kajaken.

Jag har övergått till petflaskor när det gäller vin, mycket lättare att stuva i kajaken och ingen läckagerisk.
När det gäller vatten så är nog pet-flaskor 0,5 liters och 1,5 liters den optimala budgetlösningen. När jag ska ha med mig MYCKET vatten tar jag 3 st 6 liters vattensäckar (MSR tror jag). Dessa är lättstuvade och minskar i volym allt eftersom vattnet går åt.

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
LaBrisaVerde Bra tackräcke Paddling allmänt 4
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Kal-P-Dal Bra iläggningsplats i Misterhult? Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Vaxholmarn Bra pris Paddling allmänt 4
hassex En bra dag på jobbet Paddling allmänt 0
Indigobarn Bra byxor att paddla i? Paddling allmänt 12
wulf79a bra iläggs platser östergötlands kust? Paddling allmänt 7
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Nicosand Tipsa mig om bra å-paddling Paddling allmänt 2
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Bra hybridkajak för fors? Paddling allmänt 12
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Bra iläggsplats Torö? Paddling allmänt 4
UffeB Höstpaddling med bra boende Paddling allmänt 7
hans67 Bra tur Möja eller ? Paddling allmänt 7
nicke45 Bra bok om kajak paddling Paddling allmänt 5
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
plommon1 Tips på bra paddelvatten Paddling allmänt 6
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
the_tnt Bra nybörjarsida! Paddling allmänt 33
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
Stuvarn Fikaluckan,bra eller dåligt? Paddling allmänt 26
NBS Aquapac mobilfodral - bra/dåligt? Paddling allmänt 11
plankton Pedalställ med bra ergonomi Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Bra paddelväst... Paddling allmänt 25
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Bra iläggsplats Paddling allmänt 2
prylManne Roman shark? bra pris? Paddling allmänt 4
salgo60 Bra nät att förvara saker i sittbrunnen Paddling allmänt 11
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
OlleBlad Bra tältplatser Långö naturreservat, Sörmland Paddling allmänt 2
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
ludvigludvig tips på bra kajak?? Paddling allmänt 5
sxefan Bra kanotvatten i kanada? Paddling allmänt 7
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Spoven Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare?? Paddling allmänt 5
pad Silva UN70, bra pris! Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg