Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Partner, Sponsor. Vad är vad?
- Trådstartare tivolimix
- Start datum
tivolimix; sa:Snälla!
Kan inte någon reda ut terminologin kring sponsor, partner etc. Vad är vad?
Från Nationalencyklopedin:
sponsor [spån`- el. spån´-] subst. ~n ~er [-o´rer]
ORDLED: spons-or-er
• finansiär
BET.NYANS: särsk. företag e.d. som lämnar bidrag till verksamhet eller evenemang i syfte att få reklam: landslaget har skrivit kontrakt med flera ~er
HIST.: sedan 1954; jfr ty. Sponsor, eng. sponsor; av lat. sponsor med samma bet., till spondere 'lova'; jfr
pa´rtner subst. ~n, plur. ~ el. ~s
ORDLED: part-nern
• person (eller grupp) med vilken man samarbetar eller bildar ett par spec. i ekon. sammanhang {emoatjé}: handelspartner; han försökte köpa ut sin ~ ur företaget
BET.NYANSER: a) spec. äv. i tävlingssammanhang (ibl. som tilltalsord): sparringpartner; spelpartner; han sökte en ~ till bridgetävlingen; ledsen, ~, jag spelade fel b) spec. äv. i erotiska e.d. sammanhang: danspartner; kärlekspartner; sexpartner; efter skilsmässan sökte hon en ny ~ per annons c) i plur. vanl. med innebörd av ömsesidighet: de är ~s
KONSTR.: (ngns) ~, ~ (till el. med ngn)
HIST.: sedan 1845; av eng. partner med samma bet., variant av parcener 'medarvinge'; via fra. av lat. partitio 'andel'
/mattias
tivolimix; sa:Så i mitt fall där vi får rabatter på utrustning i utbyte mot reklam så är det (bara) en sponsor?
Ja, så tycker jag iaf.
Anja Pärson har en servicekille från Salomon som följer med under säsongen och fixar skidorna åt henne.
I ett sånt fall kan man nog börja kalla det ett partnerskap.
/BAX
Det allra bästa är ju om man har en partner som sponsrar. Det gäller bara att gifta sig rikt
Partners & sponsorer
Hejsan!
Jag driver världens enda oceanroddskola där vi även utbildar i sponsring och partnerskap. Den som vill lära sig om sponsring rekommenderar jag att läsa boken "Den blå båten". Skriven av Lars Åhren, Göran Ekdahl, Roger Nilson, Gurra Krantz mfl. Dessa herrar är vana att dra in flertalet hundra miljoner till sina projekt och är således riktigt duktiga på ämnet. Många anser att de är världledande och hade det inte varit för Lars Åhren hade Volvo aldrig köpt upp Whitbread (enligt många även om Volvo själva kanske inte känner till historien bakom). Jag är visserligen lite partisk då jag fått hjälp av flera av dessa personer. Deras kunskaper hjälpte mig att finansiera ett riskfyllt äventyrsprojekt när jag inte hade någon "bakgrund att visa upp". Jag såg nyligen boken i kartbutiken på Kungsgatan i Sthlm.
I korthet
Den som söker en sponsor tigger efter pengar och prylar.
Den som söker en partner säljer de kommersiella värden som projektet genererar.
Om någon vill ha en utbildning i sponsring och partnerskap (kontraktskrivande, hur man skaffar sig de resurer man behöver, vem man pratar med, hur man kommunicerar, aktörer i branschen, PR/kommunikation, riskhantering, hur du bygger en parterstrategi och mycket mer) är välkommen att kontakta mig. Några kanske har läst vad jag skrivit i tidningen Sponsorworld kring äventyrssponsring.
Jag brukar inte direkt göra reklam för mig här men då det mig veteligen inte finns någon annan som utbildar i ämnet som själv kan visa att de lyckats med att dra ihop resurser motsvarande sjusiffriga belopp så hoppas jag att jag kan hjälpa någon.
Obs, bara seriösa människor som är beredda att investera mycket tid i ett projekt av hög klass har något att vinna. Den som bara vill bestiga ett högt berg bör med fördel betala det mesta själv och bara be om prylar för att stärka upp sin budget. Vill du få in stora pengar på ditt projekt och ge dig själv lön. Då bör ditt projekt vara något som är av sådan art att nyhetsvärdet är riktigt stort.
På min hemsida http://www.mardfelt.com finns under "länkar" många länkar till företag specialiserade inom Sponsring & Partnerskap.
Alla människor borde få förverkliga sina drömmar!
Hejsan!
Jag driver världens enda oceanroddskola där vi även utbildar i sponsring och partnerskap. Den som vill lära sig om sponsring rekommenderar jag att läsa boken "Den blå båten". Skriven av Lars Åhren, Göran Ekdahl, Roger Nilson, Gurra Krantz mfl. Dessa herrar är vana att dra in flertalet hundra miljoner till sina projekt och är således riktigt duktiga på ämnet. Många anser att de är världledande och hade det inte varit för Lars Åhren hade Volvo aldrig köpt upp Whitbread (enligt många även om Volvo själva kanske inte känner till historien bakom). Jag är visserligen lite partisk då jag fått hjälp av flera av dessa personer. Deras kunskaper hjälpte mig att finansiera ett riskfyllt äventyrsprojekt när jag inte hade någon "bakgrund att visa upp". Jag såg nyligen boken i kartbutiken på Kungsgatan i Sthlm.
I korthet
Den som söker en sponsor tigger efter pengar och prylar.
Den som söker en partner säljer de kommersiella värden som projektet genererar.
Om någon vill ha en utbildning i sponsring och partnerskap (kontraktskrivande, hur man skaffar sig de resurer man behöver, vem man pratar med, hur man kommunicerar, aktörer i branschen, PR/kommunikation, riskhantering, hur du bygger en parterstrategi och mycket mer) är välkommen att kontakta mig. Några kanske har läst vad jag skrivit i tidningen Sponsorworld kring äventyrssponsring.
Jag brukar inte direkt göra reklam för mig här men då det mig veteligen inte finns någon annan som utbildar i ämnet som själv kan visa att de lyckats med att dra ihop resurser motsvarande sjusiffriga belopp så hoppas jag att jag kan hjälpa någon.
Obs, bara seriösa människor som är beredda att investera mycket tid i ett projekt av hög klass har något att vinna. Den som bara vill bestiga ett högt berg bör med fördel betala det mesta själv och bara be om prylar för att stärka upp sin budget. Vill du få in stora pengar på ditt projekt och ge dig själv lön. Då bör ditt projekt vara något som är av sådan art att nyhetsvärdet är riktigt stort.
På min hemsida http://www.mardfelt.com finns under "länkar" många länkar till företag specialiserade inom Sponsring & Partnerskap.
Alla människor borde få förverkliga sina drömmar!
Ett spännande och bra inlägg Niclas!
tigertamjaren; sa:Ett spännande och bra inlägg Niclas!
Du menar annons va?
Drömmar är mål med deadlines!
Jag vill hjälpa människor så jag hoppas att boken "Den blå båten" och länkarna på min hemsida hjälper alla intresserade. Inte bara folk som är intresserade av mina tjänster. Min filosofi är att man skall bjuda på sig själv, för man får alltid tillbaka det på något sätt.
Kan jag hjälpa någon att uppnå sina drömmar är det fantastiskt!
Jag vill hjälpa människor så jag hoppas att boken "Den blå båten" och länkarna på min hemsida hjälper alla intresserade. Inte bara folk som är intresserade av mina tjänster. Min filosofi är att man skall bjuda på sig själv, för man får alltid tillbaka det på något sätt.
Kan jag hjälpa någon att uppnå sina drömmar är det fantastiskt!
öringen; sa:Du menar annons va?
Haha, näej det gjorde jag faktiskt inte.
[Ändrat av tigertamjaren 2005-11-23 kl 13:11]
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg