Pårte - Njoatsos - Vallevagge

Instämmer om "Tältplatsen på sluttningen av Loamebuollda...//"

Denna bild är tagen i stort sett exakt där du ritat in tältet. Något lägre, men ganska exakt. Riktning mot njoatsovagge.
Vi kom stigen från njoatsovagge, men valde att forcera oss upp genom björkskogen för att slippa gå nere i blörmarkerna. Stigen går alltså längs vattendraget.
1683527318774.png

Den här bilden är tagen strax efteråt. Riktning ÖSÖ alltså uppför backen.
1683527549693.png

Det var inte jättebra tältförhållanden ovanför björkskogen heller. Acceptabelt, men inte bra. Inte så slätt, spridda videbuskar och ömsom blött.
Ganska vindutsatt också, om det är dåligt väder.

Något högre upp och längre mot Ruopsojåhkå blev det bättre.
Ska ni gena upp till Pårte kan ni alltså tälta högt upp längs den ravinen.

Ska ni inte ta genvägen, utan följa "leden" söder om Tjievremåsske finns bra vadställe (Ruposojåhkå går man inte över var som helst) och bra tältplats i höjd med stugan precis norr om Ruopsojåhkå.
1683528386755.png

Bra, då vet jag att förutsättning finns högre upp.
Jag gick stigen genom Njoatsosvagge och över Sähkok 2012 och minns att det var tätt där nere.

Vi kom stigen från njoatsovagge, men valde att forcera oss upp genom björkskogen för att slippa gå nere i blörmarkerna. Stigen går alltså längs vattendraget.
Visa bilaga 41257
Uppenbarligen finns det två stigar/färdvägar mot Ruopsokjåhkå efter att man tagit sig över Bálgatjåhkå. Den ena följer vattendraget till höger (Bálgatjåhkå) och går delvis genom blöt buskmark precis som du skriver. Sedan passerar den nära "poolen" 636 och till Ruopsokjåhkås svämkägla. Den andra stigen går högre upp genom björkskogen och når Ruopsokjåhkå mitt emot renvaktarstugan. I min bok om Präststigen har jag påpekat detta med de dubbla vägarna.

Men Lantmäteriets Min karta är tyvärr ganska förvirrande med en utritad stig som slingrar sig fram med underliga krökar och egendomliga "hopp". Bitvis tycks den vara en slags kompromiss mellan den lägre och den högre stigen. Calazos papperskartor är bättre än Lantmäteriet och där finns en färdväg markerad som i mina ögon ser ut att huvudsakligen vara den nedre stigen.

Nu är det ganska många år sedan jag gick den högre stigen, men då var det lätt att hitta den efter Bálgatjåhkå. Och därefter tydlig och enkel att följa ända till Ruopsokjåhkå.
På den nedre färdvägen har man bra överblick över landskapet och behöver inte slaviskt följa stigfragmenten utan kan välja väg mer fritt. Så det löser sig också ganska behändigt.

Uppenbarligen finns det två stigar/färdvägar mot Ruopsokjåhkå efter att man tagit sig över Bálgatjåhkå. Den ena följer vattendraget till höger (Bálgatjåhkå) och går delvis genom blöt buskmark precis som du skriver. Sedan passerar den nära "poolen" 636 och till Ruopsokjåhkås svämkägla. Den andra stigen går högre upp genom björkskogen och når Ruopsokjåhkå mitt emot renvaktarstugan. I min bok om Präststigen har jag påpekat detta med de dubbla vägarna.

Men Lantmäteriets Min karta är tyvärr ganska förvirrande med en utritad stig som slingrar sig fram med underliga krökar och egendomliga "hopp". Bitvis tycks den vara en slags kompromiss mellan den lägre och den högre stigen. Calazos papperskartor är bättre än Lantmäteriet och där finns en färdväg markerad som i mina ögon ser ut att huvudsakligen vara den nedre stigen.

Nu är det ganska många år sedan jag gick den högre stigen, men då var det lätt att hitta den efter Bálgatjåhkå. Och därefter tydlig och enkel att följa ända till Ruopsokjåhkå.
På den nedre färdvägen har man bra överblick över landskapet och behöver inte slaviskt följa stigfragmenten utan kan välja väg mer fritt. Så det löser sig också ganska behändigt.

Det är säkert som du säger. Jag har inte gjort någon närmare analys.
Vi följde den större stigen efter Balgatjåhkå, vilken ledde oss ner längs vattendraget.
Vi genade upp genom björkskogen kring en kilometer innan "poolen". Ett par hundra meter genom blöt björkskog och sen var vi uppe på kalmark igen.

Hur som helst är det inga svårigheter med vägvalet. Svårt att misslyckas =)

(Jag inser nu att det var urbota dumt att jag inte mindes "poolen" när det begav sig. Hade gärna velat besöka den).

Jag gick där före året kommandes från övre Njoatsosvagge. Jag vadade Luohttojåhkå 100m söder om den trasiga bron, det gick bra vid tillfället, lårhögt och ganska strömt dock.
Jag letade efter den högre vägen efter bron, men hittade inte. Kämpade ett tag på ~800m, men fick ge upp och ta mig ner genom björkskogen och hittade stigen strax innan Balgatjåhkå. Jag följde sedan stigen eller det som fanns kvar av den ända till renvaktarstugan. Det var bitvis snårigt och igenväxt. Jag tältade 100-200m ovanför stugan:
Visa bilaga DSC04192.jpg

Mina GPS spår (både klocka o Inreach). Nedre stigen följer väl TopoActive inritade stig till en början, men sen går den längre västerut. Osäker hur den matchar med Lantmäteriets karta.
spår.png

Jag letade efter den högre vägen efter bron, men hittade inte. Kämpade ett tag på ~800m, men fick ge upp och ta mig ner genom björkskogen och hittade stigen strax innan Balgatjåhkå.
Att leta efter stigen efter den gamla bron är alltså inte särskilt meningsfullt. Då är det nog bättre att sätta direkt kurs på vadstället över Bálgatjåhkå. Med eller utan stig. :)
Jag följde sedan stigen eller det som fanns kvar av den ända till renvaktarstugan. Det var bitvis snårigt och igenväxt.
Det här var intressant. Frågan är om stigen/stigarna trampas om i terrängen under årens gång. När jag följde den stigen för en del år sedan hamnade jag ganska högt i skogen och kom fram vid renvaktarstugan. Så ser inte ditt spår ut.
En fråga: Korsade du något vattendrag i skogen mellan Balgatjåhkå och renvaktarstugan där du behövde vada (eller ta ett långt skutt)?

Att leta efter stigen efter den gamla bron är alltså inte särskilt meningsfullt. Då är det nog bättre att sätta direkt kurs på vadstället över Bálgatjåhkå. Med eller utan stig. :)

Det här var intressant. Frågan är om stigen/stigarna trampas om i terrängen under årens gång. När jag följde den stigen för en del år sedan hamnade jag ganska högt i skogen och kom fram vid renvaktarstugan. Så ser inte ditt spår ut.
En fråga: Korsade du något vattendrag i skogen mellan Balgatjåhkå och renvaktarstugan där du behövde vada (eller ta ett långt skutt)?

Det kan säkert finnas flera upptrampade varianter. Innan den raserade bron mötte jag ett par killar som hade kämpat sig igenom den lägre vägen, de tyckte att det var snårigt och svårframkomligt så därför blev det ett försök på den övre vägen. På den östra sidan bron av Luohttojåhkå fanns det tydliga stigar upp mot Luohttolahko, kanske jag inte följde dem tillräckligt långt?
Nej, jag minns inte att det var något extra vad mellan Balgatjåhkå och renvaktarstugan.
Nästa gång skulle jag nog undersöka om "platåvägen" (på ~1200m) var möjlig, men det kanske skulle innebära en lång omväg (vada Balgatjåhkå betydligt längre upp), men då slipper man ju den gröna delen helt.

Mm, jag gick där för två år sedan. Jag följde förvisso någons spår, men att kalla det stig vore aningen överdrivet...

Nu börjar det bli ett årtionde sedan vi gick där nere, men det var inte jättesvår terräng vi gick i som jag minns det. Däremot var det mycket stigfragment som ledde fram till svårpasserat område, backa, ta ett annat stigfragment som gick på bättre mark, etc, etc.

2012 måste vi ha hamnat på den nedersta stigen. Den gick bitvis alldeles bredvid vattnet. Vi kom fram till Ruopsokjåhkå där den delar sig, strax nedanför renvaktarstugan. Den stigen var tydlig hela vägen.
/ David

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg