Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären

Jag parkerade ofta vid Studsviks brygga när jag bodde i Nyköpingstrakten.
Såg förövrigt hos blomhandlaren att de sålde härdat glaskross för 70Kr/Kg som blomkrukedekoration. Tänk om jag visste det när jag arbetade som bilplåtslagare...
 
Men fanken. Var ju precis där jag tänkte parkera imorgon kväll eller lördag morgon för helgpaddling... Finns det nåt "säkrare" ställe i samma område?

Gillar Studsvik som utgångspunkt annars, varit där 1 gång förut, man når trevliga skärgårdar både norrut och söderut , med möjlighet till skydd från vind vid behov.
 
Man kan också parkera och sjösätta

vid Stendörrens naturreservat. Om det är större eller mindre risk för strul där vet jag inte.

Thure
 
stendörren är säkert ok dagtid när det är mkt folk där. men kvällstid är det ju lika illa där. inte en käft mer än bilinbrottstjuvarna.

man kanske kan köra upp bilen å ställa den på parkeringen vid studsvik eller vid vandrarhemmet å sen gå ner. men då är väl kajaken snodd när man kommer tillbax till sjön efter att ha parkerat : )

ringde senast idag till polisen för att komplettera min anmälan beträffande grejor som försvann ur bilen. har fortfarande inte gått igenom allt jag lastade ur efter inbrottet. å jag tycker fortfarande det är fult med en dörr i annan färg : (
så det är helt klart enklare att parkera nån anna stans än att hålla på och reda upp skiten efter att det varit bilinbrott. tur man inte hade en ny bil!
 
När jag paddlade i Hjälmaren för många år sedan parkerade jag hos ett par kompisar som bor några hundra meter från sjön, men det finns tyvärr inte många bostäder runt Stendörren (Naturreservat) eller Studsviks brygga. Men känner man någon som bor nära lämplig sjösättningsplats är det givetvis lite säkrare att parkera på deras tomt.

Ett annat alternativ är att någon som inte ska paddla följer med och sedan tar med sig bilen hem och hämtar igen. Fördel är att man kan starta och sluta på olika ställen (Är nog en förutsättning om man paddlar HBB), nackdelarna är väl främst om chauffören har lång resa till sin bas.

På fotosidan har de en kontakttråd för medlemmar som handlar på annan ort och vill ha kontakt med någon betrodd på säljarens ort som kan kontrollera, betala, hämta och skicka prylarna och därmed minska risken att köpa en tegelsten för 40 000Kr. Båda alternativen ovan skulle kunna lösas med liknande funktion här, tex med efterlysning under Paddelkompis. Men lämnar man ifrån sig nycklarna till någon halvt bekant som ska förvara bilen blir det knepigt med försäkringen ifall bilen försvinner. Samma problem om värdesaker försvinner när grannen vattnar blommorna. Förtroendet vs riskerna får var och en ta ställning till från fall till fall.
 
Google-maps -spanat fram några alternativa platser i området, får se vilken jag väljer.

Lätt att bli nojjig bara. Har ju haft bil parkerad avsides massor av gånger förut. Inte ens Studsvik lär väl monitoreras av bilinbrottare särskilt frekvent.

Har i alla fall tömt bilen nu på allt jag inte vill bli av med. är ju bra att den är "naken" inuti, att de inte kan se nåt genom rutorna som ser värt ut att stjäla.

Ska man hård-dra det; En pajjad bil med självrisk runt 5000 kronor, säg, 1 gång vart 5e eller 10e år, det är faktiskt kajakpaddlingen värd! Har bränt mycket mer pengar än så på paddlingen, bla genom att köpa nytt och sälja fort å billigt begagnat..
 
jag tror det är någa "local gangsters" som inte har nåt annat att göra. hade det varit några från utlandet hade dom länsat bilen å fyllr sin vita skåpbil utan fönster, å inte bara tagit väska stövlar flytjacka paddelkläder lite verktyg osv... det va ju mest kläder som försvann. så det kan ju ha varit några moppegangsters som inte kunde få med hur mycket som helst. men me tanke på att det händer en del därute så tror jag att dom bor i närheten. men men.... jag kanske har fel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
thureb Sjösätta och parkera Paddling allmänt 0
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg