Parera svallvågor med kajak

Hej,

Jag har sökt men inte hittat info om tumregler för hur man bäst parerar stora svallvågor när man paddlar kajak, t ex från finlandsfärjor. Rakt emot och paddla aktivt eller vara mera passiv under mötet? Jag har en ganska stabil kajak och det kanske är olika beroende på kajaktyp?

Ett paddelblad

i vattnet är grundregel.

Att paddla in mot vågen med marschfart i ungefär 45 graders vinkel mot vågfronten sett uppifrån ger oftast minst översköljnings och vältrisk.

Thure

Tack Thure. Kan bli ett sånt möte för mig inom kort, så jag återkommer med rapport!
Hittills har jag mött relativt stora vågor och då gått på någon sorts intuition, vilket funkat men bättre att ha en "taktik".

Jag tror en viktig faktor är att inte vara rädd utan att paddla på. Börja man tveka så ökar nog risken för kantring.

Ulf

Det är utmärkt att möta vågorna i 45 graders vinkel som Thure skriver. Vad gäller bladet i vattnet kan du också prova att ta fart och sedan lägga ett paddelblad på ytan och stödja på det när du möter vågen. Lågt stöd kallas det och det funkar så länge du har fart.

Om du inte redan kan uppklättring från vattnet så sök gärna upp en klubb och lär dig någon variant av uppklättring. Det gör dig mycket tryggare i din kajak.

God tur /Klas

Sitter du i en stabil kajak ska det ganska mycket till för att du ska välta. Får du kraftiga vågor mot dig, möt dem med rätt vinkel och var beredd på ett lågt stöd som beskrevs så väl här ovan. Får du vågorna bakifrån kan du hamna i surf med kajaken, vilket är ett tillstånd där du förlorar manöverbarhet och kontroll. Då kan det vara bra att försöka häva surfen genom att paddla defensivt, dvs. bakåt, eller ligga på ett lågt stöd.
Att ta vågor från sidan är oftast svårare än att ta dem framifrån eller i en diagonal (45 gradaren). Har man möjligheten att manövrera kajaken så att man inte ligger 90 grader mot vågen är det då bra att göra det. Om man nu inte hinner/kan göra det är det bra att antingen ligga på ett stöd eller paddla på vågtopparna.

tim

Svallvågor är ofta korta i förhållande till höjden. Tar man dem rätt på kommer kajaken att tippa på toppen som en gungbräda och bogen kraschar ner i nästa våg, som sedan sköljer över fördäck. Har jag en bra lastad kajak tycker jag det är ganska roligt att ta vågorna rodeo style. Fördelen med att ta dem på snedden är att vågen blir "längre" ungefär som lutande pansar på stridsvagnar. Ju mer på sniskan, desto längre våg. Fast nackdelen är att man får gungning i sidled. Vid 90 grader in från sidan gungar det rejält. 45 grader är en bra kompromiss. Svårast är snett bakifrån när vågen vill trycka fram akterskeppet och båten lovar.

Dock spelar primär och sekundärstabilitet roll här. En bred stabil kajak är inte nödvändigtvis bra i gropig sjö. Om man har bra balans är en rankare, men slutstyvare kajak bättre på att ta sidovågor. Man kan "luta" så att kajaken inte vickar och får bra skrovprofil i vattnet även på vågens sida. Då kan man pressa mera parallellt med vågorna och slipper kryssa så mycket.

Paddlade i Venedigs kanaler i somras. Ja, man får paddla där men det är vissa regler man måste kunna. Iaf i lagunen utanför staden är det mycket trafikerat med båtar åt alla håll och kanter. Svallvågorna kommer in från alla håll och kanter samtidigt. Finns liten möjlighet att välja vilket håll att ta dem. Bara go with the flow. Då är det faktiskt skönare att sitta i en rank skeddakajak som svarar på styrtag än en plastpråm som kräver ett roder för att svänga.

Svallvågor är ofta korta i förhållande till höjden. Tar man dem rätt på kommer kajaken att tippa på toppen som en gungbräda och bogen kraschar ner i nästa våg, som sedan sköljer över fördäck. ....

Det var en bra sammanfattning. Lite tilläggssynpunkter: Om det går att ta vågorna rakt fram så är det lättaste sättet att hålla balansen, rodeo style till trots. Fart framåt är alltid bättre än stillastående, så hellre än stödtag, paddla framåttag med paddel vriden så att den ger både stöd i sidled och fart framåt.

De 45 graderna ger som jag ser det behagligare guppande, men inte mer stabilitet.

--- Mats ---

I en motionslåda är 90 grader mot vågen bäst, lagom fart frammåt utan driv.
Kommer vågen bakifrån - paddla så gör den inte det längre ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg