Köpa paraply
Hej,
Jardine's bok innehåller mycket tänkvärda grejer. Jag tycker den är genial, den förändrade min syn på att minska packvikter och gjorde att jag halverade min base weight. Att sedan inte allt fungerar för alla är en annan sak.
Mitt paraply är gratis (reklamparaply från Shell) och väger endast 330 g, vilket är ganska liten skillnad jämfört med Golite's variant på 260 g. Då har jag sågat av trähandtaget till 2 cm och metallspetsen helt. Så jag tyckte inte att det var värt pengarna att köpa något nytt, när jag nu i somras ville testa det hela på en långvandring. Det som idag skulle få mig att köpa ett särskilt vandringsparaply är förmodligen om jag skulle vandra i öknen, och ville ha något i reflekterande material. Min rekommendation är alltså, testa med något billigt.
Sedan tycker jag att det är mycket viktigt att man har med ett riktigt regnställ som reserv, när det är riktigt dåligt väder. Detta rekommenderar även Jardine numera, men det gjorde han inte i de första utgåvorna av sin bok. Jag har det från säker källa (nämligen den som var med!) att det var först efter den fatala vandringen i Three Sisters, då paraplyerna blåste sönder och Jardine blev blöt och frös, som han gjorde detta tillägg i boken.
Men eftersom man genom paraplyet inte behöver använda regnstället särskilt mycket kan man ha något i väldigt lätt material. Min nuvarande hemsydda regnjacka väger 200 g (storlek XL).
Hälsningar
Jörgen