Om man har bara en kort pik, då det är möjligt att lära sig åka effektivt.
Ok - och två småsaker saker till:
1. ett par nya ben. 2. en ny lillhjärna
Om man har bara en kort pik, då det är möjligt att lära sig åka effektivt.
Jag har två kommentarer till detta.
1) Jag tror inte riktigt att Paul har koll på vad elitåkare tycker i detta fall. Om vi skulle försöka oss på en definition av en elitåkare så kan vi tex säga "alla som något år placerat sig bland Top-10 på vikingarännet". En prestation som jag är full av beundran för, och aldrig varit i närheten av. Däremot har jag lärt känna flera av dessa personer under de senaste årens idoga skridkoåkande, och ofta pratat skridskoteknik med dem. Det är nog ett understatement att påstå att det är resultatinriktade personer vi pratar om. Deras resultat genereras av en effektiv åkning, som byggs upp av teknik, styrka och uthållighet. "Fint" är begrepp som inte platsar i sammahanget. Det handlar om effektivitet, och då kan du direkt räkna bort stakning.
2) Jag tror att Paul har rätt i att stakning kommer att bli vanligare. Dock är det inte en fråga om elitisering kontra bred motionssport. Jag skulle vilja påsta att nästa alla kan lära sig åka effektivt, det handlar som så mycket annat i livet om intresse, tillgänglig tid att öva, tillgång till någon som kan hjälpa till att lära ut. Samma faktorer gäller här som för inlärning i allmänhet.
Kortsiktigt är det bekvämare att skjuta på med stavar, än att långsiktigt lägga ner tid på att lära sig åka effektivt, med isättning på ytterskär, balans i glidfasen, viktförskjutning, recovery och lateralt frånskjut.
Jag tror du tolkade mitt ord "elit" lite för bokstavligt här. Äkta elitåkare är förstås fullt upptagna med att finslipa sin egen teknik och har inte tid att klanka på vardagsåkarnas åkstil. Av dom som faktiskt ägnar sig åt att klanka på vardagsåkarna gissar jag att ganska få, om ens någon, placerat sig bland de 10 första i Vikingarännet - ska vi kalla dessa för "låtsas-elit"? Dom är visserligen inte bland de allra bästa, men dom kan i alla fall trösta sig med att dom åker mycket bättre än medelsvensson.... <s>
Sedan kan man förstås fråga sig varför man ska lägga en massa tid på att lära sig åka effektivt. Jo det är förstås för att då kan man åka snabbare. Men varför ska man åka snabbare då? Jo, då klarar man av längre turer. Men varför är så långa turer som möjligt intressant? Tja, jag vet inte ... skryta för kompisarna kanske .... och då har det ju blivit en slags informell tävling av något som inte skulle vara en tävling utan rekreation. Tar man det lite lugnare, då hinner man t.ex. se mycket mer av den omgivning man annars bara svischar förbi..
Du brukar vara precis i dina formuleringar, så jag utgick ifrån att du menade vad du skrev. Jag kanske inte skall göra det i fortsättningen ;-)
Det här resonemanget går enkelt att vända på, på lite olika sätt.
1. Du förutsätter att det bara handlar om fart, vilket inte är sant. Det går oxå att använda bättre åkteknik till att åka lika fort, men med betydligt mindre ansträngning. Åkaren blir mindre trött, njuter mer av turen, samt blir en säkrare åkare eftersom en mindre ansträngd åkare har bättre förutsättningar att ta bra beslut.
2. Om vi sedan använder bättre teknik till att åka fortare så har åkaren större möjligheter att ta sig fler platser, eller till platser som ligger längre ifrån start eller slutpunkten, vilket under vissa förhållanden kan öka naturupplevelsen.
Anledningen till att klubbarna krävt pik + hjälpstav hos deltagarna var att detta för att grupperna med detta extra hjälpmedel blir mera homogena så att det inte blir lika mycket långrotning. Detta lyckades väl men det har efterhand blivit alltmer ovanligt med pik + hjälpstav utan många även ledare åker med så kallade pikstavar dvs i de flesta fall stavar av längdåkningslängd som är effektiva för stakning och som balanshjälp men mer tveksamma för isbedömning.
Jag menar att det finns eller kan finnas en del oönskade bieffekter med användningen av dessa stavar.
De kan innebära att åkaren inte böjer tillräckligt i knäna vilket dels ger sämre balans på ojämn is i ryckföre etc dels sämre kraft i skridskoskäret.
Dålig inbalansering av skridskor och bristande teknikträning kan kompenseras av ständigt eller nästa ständigt användande av stavar för att hjälpa upp balansen.
Dålig hjälp av piken för isbedömning innebär risk för att åkaren pikar för lite och blir en sämre isbedömare.
Jag vill att vi bör rekommendera dels pikar som är bra för isbedömningen och inte i första hand för att kunna användas som stak och balanshjälpmedel dels något kortare pkar och stavar därför att detta automatiskt kan leda till mer böjda ben och därmed bättre balans.
Detta har egentligen inte något med hastigheten att göra. Alla åkare mer eller mindre bör kunna ha nytta av mer ändamålsenlig utrustning och av kunskaper hur utrustningen bör och kan användas.
Thure
Jag vill att deltagarna i de grupper jag leder använder stavar för säkerhetens skull. Ovana åkare och åkare med sämre balans bör använda stavar så att fallolyckorna minskar. Jag åker gärna långt men inte fort och har måttliga ambitioner att förfina folks åkstilar. Skridskoåkningen är för mig framförallt ett färdsätt i friluftslivet.
För mig får deltagarna gärna komma på "gillbergare". Det tycker jag bara är kul. Är själv inte främmande för att leda turer på gillbergare, "balkar" och andra antikviteter. Särskilt om jag bestämt att lite skridskohistoria ska ingå som tema i turen. Själv åker jag faktiskt både bättre och stadigare på Gillbergare, som funkar bra ihop med kronans skidpjuck. De där moderna telemarksdojorna däremot vållar mest förtret. Ger lätt hemskt instabil åkning och är förfärligt svåra att ställa in.
Kan inte folk få åka hur dom vill? om någon kan visa statistik på att det ofta kommer in långfärdsskrinnare på akuten med stavar i ögonen så ska jag sluta använda stavar, tills dess tycker jag ingen behöver bry sej ...
Jag skulle snarare likna överbruk av stavar med att använda träskor víd skogspromenader. De går visserligen fort att ta av och på och man smutsar inte ned löst hängade byxben lika mycket som med lägre skor men det finns många nackdelar som vrickningsrisk, skavsår, blöta fötter halkrisk etc. Därmed inte sagt att jag vill frånta någon glädjen att skogspromenera med träskor.
Du är lika envis som jag och det känns kanske inte som våra positioner utvecklas så mycket i diskussionen. Nu får gärna andra ta över argumentationen.
Thure