Panyam 450 VS Mysterious traveller 500.

Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.

Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".

Cumulus använde en annan standard tidigare som skilde ca 5 grader i sin definition av komfort, men har de nu övergått till EN 13537.

Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.
Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".
Min praktiska erfarenhet (LightLine 400) får mig att luta åt läger 2 - jag har ledigt klarat flera nätter med 6-8 minusgrader i tältlös bivack, fast jag normalt är en frusen stackare. Jag jämför då även med de två Roberts-säckar jag använt - där har angivna temperaturgränser stämt, men utan marginal.

Enligt Cumulus egen sida kostar frakt inom EU 7 Euro (se punkt 10).

exakt. så den svenska butiken tar 1 736+400 (minst)=2136 kr
cumulus: 204€+7€=211€ = 1953 kr, alltså billigare direkt från cumulus istället från svenska butiken som ändå verkar beställa i sin tur från cumulus.

frågan är om 350 quilten räcker för noll grader eller om man ska satsa på 450?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg