Panyam 450 VS Mysterious traveller 500.

Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.

Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".

Cumulus använde en annan standard tidigare som skilde ca 5 grader i sin definition av komfort, men har de nu övergått till EN 13537.

Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.
Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".
Min praktiska erfarenhet (LightLine 400) får mig att luta åt läger 2 - jag har ledigt klarat flera nätter med 6-8 minusgrader i tältlös bivack, fast jag normalt är en frusen stackare. Jag jämför då även med de två Roberts-säckar jag använt - där har angivna temperaturgränser stämt, men utan marginal.

Enligt Cumulus egen sida kostar frakt inom EU 7 Euro (se punkt 10).

exakt. så den svenska butiken tar 1 736+400 (minst)=2136 kr
cumulus: 204€+7€=211€ = 1953 kr, alltså billigare direkt från cumulus istället från svenska butiken som ändå verkar beställa i sin tur från cumulus.

frågan är om 350 quilten räcker för noll grader eller om man ska satsa på 450?

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg