Pannlampa!

Nu på höstkvisten så kan en pannlampa komma väl till pass.
Jag var inne och kollade på Naturkompaniets utbud. En trevlig kille (det är dom alltid) visade vad som fanns.
En del är stora som gruvarbetar-varianter, men det fanns en liten med dioder som verkade sjysst.
Dock i mitt tycke svindyr! Så dyr att jag inte la priset på minnet...

På Teknikmagasinet fanns en Silva-lampa för 199 spänn.
Det där med "Svenska Silva" bör man nog inte hänga upp sej på, sanolikt made in nån annan stans...

Bra ljus, reglerbar kägla, o-ringstätad, rem även över skallen. Påstådd brinntid 6,7 timmar på två LR06/AA batterier samt reservlampa i sockeln. Sitter bra och hamnar inte på näsan när man dansar "Pogo" mellan granarna. :)

("Pogo" var en slags hoppande punk-dans på sjuttitalet, har jag för mej.)

Strmbrg,

[Ändrat av Strmbrg 2002-09-04 kl 15:37]

Traditionella lampor ger bättre ljus, ett måste för tex orientering men då måste det vara uppladdningsbart batteri. LED lampa fungerar bra i tält eller om man håller sig till stigar nattetid, . Då får man ca 140 tim brinntid på 3st AAA batterier. Men LED borde sjunka i pris allteftersom fler tillverkar dem.

Re: Petzl Tikka är bra

haskell; sa:
Petzl Tikka är en liten och nätt LED-pannlampa som kostar 318 pix på North Star Trading.
http://www.northstar.se/

Tikka skulle inte jag rekomendera för annat bruk en som pannlampa när man ska sätta upp tält och dylikt. Satsa på en Petzl Duo, den är både vattentät och ljusstark. Klart ett kanon köp, pris ca 500 pix tror jag.

//Micke

Tjena strmbrg,

haha såg inlägget på hififorum oxå, helkul.

skaffade en peltz i våras, har fungerat bra när jag
ensamseglar. Tycker dock att den är ganska klumpig,
inte bra om man ska kuta runt i snårskog med hunden.

Nöjd med denna pannlampa

Lucido med sju lysdioder har jag i min ägo. Lampan ger tillräckligt med ljus för att färdas raskt, dock ej med språng, i obanad terräng. Brinntiden är 80 till 180 timmar beroende på effektuttag. Oöm är den också.
Vad som talar emot den är priset som var nå'n stans kring 800 - 900 SEK.

Clas Ohlson

Sneglade en tid på Petzl Tikka. Men tyckte att det var mycket pengar för tre dioder och misstänkte att det som vanligt var så att halva prislappen var för märket och halva för lampan. Undersökte därför Clas Ohlson och hittade en lampa med tre dioder för 189 kr. Klippte till direkt eftersom Clas Ohlson ofta har lösningen på problemet. Så även denna gång.

Lampan lyser starkt som fan, har en brinntid på runt 80-100 timmar enligt förpackningen, samt är lätt och liten och sitter bra på skallen. Fint är också att själva lampan sitter med en clip i huvudbandet vilket gör att man kan ta lös den och fästa den i tältet om man vill. Lampan är även riktbar eftersom den sitter på en kulled.

Enda negativa jag har upptäckt hittills är att det på grund av kulleden krävs två händer för att tända och släcka lampan. Men det är för mig inget större irritationsmoment och sannerligen för mig inte värt två hundra kronor extra..

Har kört den hårt nu i vår och sommar och har ännu inte behövt byta batterier. Klockren att ha när man sätter upp tält i det skånska beckmörkret men även när man går i beckmörker längs stigarna ner för Kullabergs branter. Klart prisvärd.

Alldeles för mycket pengar för mej!

[/QUOTE]

Satsa på en Petzl Duo, den är både vattentät och ljusstark. Klart ett kanon köp, pris ca 500 pix tror jag.

//Micke [/QUOTE]

I alla fall för en lampa!
Men den är säkert jättebra! Ifrågasätter inte det.

Jag är ingen höginkomsttagare. Efter räkningarna brukar det finnas en 8-9000 kvar på kontot.
Då kan man ju inte fladdra runt och köpa en massa top-of the line grejor hursomhelst, tycker jag!
Det finns annat jag måste lägga pengar på under månaden, andra intressen och rudimenta såsom föda och kläder tarvar sin del av allmosan också.

Jag förstår nog att toppgrejorna kan hålla längre och så. Men jag har helt enkelt inte råd att köpa allt jag pekar på! (Speciellt inte eftersom jag aldrig handlar på kredit.)
:)

Mvh
Strmbrg,

Guest

Gäst
Re: Alldeles för mycket pengar för mej!

Satsa på en Petzl Duo, den är både vattentät och ljusstark. Klart ett kanon köp, pris ca 500 pix tror jag.

//Micke [/QUOTE]

I alla fall för en lampa!
Men den är säkert jättebra! Ifrågasätter inte det.

Jag är ingen höginkomsttagare. Efter räkningarna brukar det finnas en 8-9000 kvar på kontot.
Då kan man ju inte fladdra runt och köpa en massa top-of the line grejor hursomhelst, tycker jag!
Det finns annat jag måste lägga pengar på under månaden, andra intressen och rudimenta såsom föda och kläder tarvar sin del av allmosan också.

Jag förstår nog att toppgrejorna kan hålla längre och så. Men jag har helt enkelt inte råd att köpa allt jag pekar på! (Speciellt inte eftersom jag aldrig handlar på kredit.)
:)

Mvh
Strmbrg, [/QUOTE]

Bäste Hr Strömberg! Jag har en Petzl duo belt, och den är verkligen förträfflig. Har man 8-9000 kronor kvar varje månad efter att räkningarna är betalda, så tycker jag att man kan satsa på en sådan lampa! Har du inte satt till en nolla för mycket? Om inte, förstår jag inte ditt resonemang!
Hälsningar
Mattias (som brukar få en tusenlapp över efter räkningarna)

Ja, det handlar väl om prioriteringar

Men om du får en tusenlapp över, så förstår jag inte hur du kan köpa en lampa för halva den summan.

Du vet, en CD:200
en ny skjorta:250
några lådor chateau du pappkartong:500
En ny startmotor2500

Stålarna glider en liksom ur händerna ändå!

Mvh
Strmbrg,

Re: Alldeles för mycket pengar för mej!

Efter räkningarna brukar det finnas en 8-9000 kvar på kontot.
Men jag har helt enkelt inte råd att köpa allt jag pekar på![/QUOTE]

Du skojar väl? Har man 8-9 lök kvar efter räkningarna har man det ju ganska bra ställt.

Pja,

Jag har upptäckt att det funkar bättre för plånboken om jag försöker hålla fasta kostnader nere än att istället försöka jaga ihop högre lön genom att jaga mej fram i livet!
Inte så konstigt förvisso! En sparad krona är en krona till 100%.
En ytterligare tjänad krona skall beskattas och är alltså bara värd kanske 65-70%...

Netto kanske 15,5, hyra 3,5 lite annat smått nån tusing. (Sen slinker det undan en papp varje månad på ett pensionskonto.)

Hur bär du dej åt då?

Mvh
Strmbrg,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kallesundqvist Pannlampa? Paddling allmänt 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg