Lumonite Compass R Headlamp - LUMONITE.COM
Jag köpte en Lumonite Compass R för ungefär ett år sedan, efter att ha suktat efter den väldigt länge.
Väldigt kvalitativ och robust konstruktion.
5 lägen på ljusstyrkan. Väldigt svagt till väldigt starkt.
Kan plockas av från pannbandet jättelätt, och det är ett metallfäste som troligen är oförstörbart.
Magnetladdare med USB-A i vägg-änden. Man behöver inte öppna någon lucka eller ta ut batteriet för att ladda.
Finns en massa tillbehör som t.ex. hjälmfäste.
Mycket bra batteritid och styrning, och angiven ljusstyrka är faktiskt uppmätt och inte bara en specifikation.
T.ex. får du på högläget ut 600 lumen hela tiden i 160 minuter, och sen dimmar den ner till mediumläget på 240 lumen och går en halvtimme till, för att slutligen dimma ner till lågläget på 80 lumen och så går den en timme till.
På mediumläget får du ut typ 7 timmar på 240 lumen, och sen ytterligare kring 1,5 timme på lågläget.
Det går inte att reglera ljusspridningen. Det är en s.k. TIR-lins på den. Ljuset blir något mer fokuserat i mitten, och avtar ut mot kanterna. Blir en snäll gradient.
TIR-linsen gör också att ljuset inte bländar och blänker och man lyser på något, så den är väldigt bra om man behöver ljus när man pysslar med något.
Nackdelen med denna lins är såklart att räckvidden blir kort. Den är jättebra att springa med, men till cykling är det nog så kort. Ridning? Ja om du håller dig till skritt eller långsam trav. Men det är ju en smaksak såklart.
På samma sätt så försvinner mycket utav effekten. 300 lumen på en lampa med en spotlins kan du ju kolla på andra sidan av en stor åker med. Det kan du inte med denna, trots 1200 lumen.
Vet inte vad det är för ljusspridningsvinkel, men jag tror inte att det är så mycket som 120 grader.
Kostar dock en del (ca 1500 kr), men jag ångrar inte köpet för den kommer att stå sig i många år.
Finns en likvärdig men billigare som heter armytek wizard c2. Har inte testat den men den ska ha likvärdiga egenskaper. Dock inte lika robust pannbandsfäste.
Här är en bra video om du vill se ljuskägla och så vidare i jämförelsen med andra pannlampor.
Hela videon är bra, men kolla speciellt från 27 minuter in samt mot slutet.
Trail trek review Lumonite Compass R headlamp 18650 finish quality - YouTube