Ang. Petzl Zipka m.fl
Jag har en Petzl Zipka sedan ett drygt halvår.
Denna lampa har hängt med på ett antal fjällresor samt även i dykbagen som "fippel-lampa" då man grejat med utrustningen.
Mina erfarenheter av Zipkan är än så länge endast goda, den lyser bra (bred och jämn belysning). Visst är det så att det är en klart begränsad längd på belysningen, men ska man använda lampan till att jobba med är den praktisk, ej att rekomendera om man ska använda den som färdbelysning då den som tidigare nämnts har en begränsad längd på ljuskäglan.
Anledningen till att det blev en Zipka före en Tikka är just den att bandet "försvinner" då man förvarar lampan i ficka eller motsvarande. Detta upplevs även smidigt då man använder lampan i handen av någon anledning.
Naturligtvis har jag haft mina bryderier om hur länge bandet ska hålla eller när mekanismen ska gå sönder, men hittills har den funkat klockers utan att jag behandlat den ömt eller varsamt.
Visst är det trevligt med PLUS-modeller, men jag har funnit detta onödigt för mig. När jag vill ha ljus vill jag ha ljus, jag bryr mig inte om att kunna variera ljusmängden, batterierna räcker ändå nästan 100h på en vanlig Zipka (betydligt mer än vad som krävs för en veckas tur på fjället). Något att tänka på kan vara om man vill kunna behålla mörkerseendet, då kanske man ska titta på en modell med både vit och röd belysning. Dock så har jag upplevt såna modeller överskattade då den röda belysningen från dioderna ofta är för skarp för att mörkerseendet skall bibehållas fullt ut. Det bästa i ett sådant fall är en vanlig glödtrådslampa med en avskärmning på linsen.
/
Erik