Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?)

Om jag fick välja om

Jag har en Tikka och är nöjd med den så långt. Mer ljusstyrka önskar man väl sig alltid, oavsett vad man har, men här var det vikten som skulle ner och den var på rea. Om jag skulle välja en lampa med dioder förutsättningslöst så skulle jag även titta på vilken färg ljuset har. Dioderna i framlampan på min cykelbelysning är tex mycket behagligare för ögonen i längden än det kalla sken som Tikkan ger. Jag har funderat på att sätta en svagt färgad transparent plast när jag läser för att spara ögonen. Men den får ju förstås inte sluka för mycket ljus.

/Tommy

Är det ingen mer än jag som tycker att man tar ut ett löjligt överpris för LED lampor? Närmare 500 spänn för vissa modeller. För 600 spänn kan man köpa en DVDspelare som ju är aningen mer komplicerad än 3-4 lysdioder. Ganska otroligt igentligen.

Leif...

bogart; sa:
Är det ingen mer än jag som tycker att man tar ut ett löjligt överpris för LED lampor? Närmare 500 spänn för vissa modeller. För 600 spänn kan man köpa en DVDspelare som ju är aningen mer komplicerad än 3-4 lysdioder. Ganska otroligt igentligen.

Leif...

Naturligtvis är det löjligt överpris, men det får man acceptera i en marknadsekonomi. När LED finner vägen till Rusta, Biltema och Clas Ohlsson så kommer det att bli rimliga priser.

Hittade en pannlampa med 3 LED, inga finesser, 99 kr på lokala el-butiken.
Köpte f ö två stycken, en till bilen och en till annat.
Rätt smäckig kvalitet, dålig passning på batteriluckan m m, så jag misstänker att den inte håller så länge.
Men då kan man ju köpa nytt, och det tilltalar ju oss prylnissar!
Men jag skulle undvika att vara beroende av denna lågkvalitetslampa på tex en långfärd i fjällvärlden.
Så nu har jag anledning att köpa även en dyr Petzl!
Och då står man där med TRE pannlampor -härligt!

bogart; sa:

Det finns en anledning till att de kostar så mycket: Lysdioderna är dyra.

Jag vet visserligen inte vad som gör lysdioderna som används så dyra som de är, om det är materialet i dem eller om det är att det är en osäker process så att 95% av dioderna måste kasseras. Men dyra är de!

Vita lysdioder är ju dessutom lite speciella, de fungerar ju inte som en vanlig lysdiod utan vad jag förstått är det en kraftig diod som lyser med "osynligt" ljus på ett flourocerande lager som ger det vita ljuset. Självklart blir en sån lösning dyrare att tillverka.

Billig

De behöver inte vara dyra. Min flickvän köpte nyligen en pannlampa med 3 LED och hyfsad finish från Northstar Trading. Jag tror att den kostade 119 kr. Definitivt mer prisvärd än min Princeton Tec Aurora.

En fördel med P.T. Aurora och Petzl Tikka Plus är dock det riktbara ljuset, vilket är praktiskt när man ligger och läser. Dessutom slipper man blända sina kamrater utan pannlampa om man vinklar ner ljuset.

Jodå de vita ljusstarka lysdioderna är dyra jämfört med "vanliga" lysdioder. Gissningsvis runt 10-15kr per styck om man köper större batchar. Finns alltså gott om plats för vinsten.

Leif...

Ang. Petzl Zipka m.fl

Jag har en Petzl Zipka sedan ett drygt halvår.
Denna lampa har hängt med på ett antal fjällresor samt även i dykbagen som "fippel-lampa" då man grejat med utrustningen.

Mina erfarenheter av Zipkan är än så länge endast goda, den lyser bra (bred och jämn belysning). Visst är det så att det är en klart begränsad längd på belysningen, men ska man använda lampan till att jobba med är den praktisk, ej att rekomendera om man ska använda den som färdbelysning då den som tidigare nämnts har en begränsad längd på ljuskäglan.

Anledningen till att det blev en Zipka före en Tikka är just den att bandet "försvinner" då man förvarar lampan i ficka eller motsvarande. Detta upplevs även smidigt då man använder lampan i handen av någon anledning.

Naturligtvis har jag haft mina bryderier om hur länge bandet ska hålla eller när mekanismen ska gå sönder, men hittills har den funkat klockers utan att jag behandlat den ömt eller varsamt.

Visst är det trevligt med PLUS-modeller, men jag har funnit detta onödigt för mig. När jag vill ha ljus vill jag ha ljus, jag bryr mig inte om att kunna variera ljusmängden, batterierna räcker ändå nästan 100h på en vanlig Zipka (betydligt mer än vad som krävs för en veckas tur på fjället). Något att tänka på kan vara om man vill kunna behålla mörkerseendet, då kanske man ska titta på en modell med både vit och röd belysning. Dock så har jag upplevt såna modeller överskattade då den röda belysningen från dioderna ofta är för skarp för att mörkerseendet skall bibehållas fullt ut. Det bästa i ett sådant fall är en vanlig glödtrådslampa med en avskärmning på linsen.

/
Erik

Laddningsbara batterier

Om man gillar att använda laddningsbara batterier är det värt att prova om lampan fungerar med dem innan man köper.

Jag har bara provat med de två jag har hemma: Tikkan fungerar inte med 1.2 volts NiMH batterier. Auroran lyser som vanligt, vad jag kan se.

Min Tikka kan också vara lite "flimmrig" i ljusstyrkan. För mig försvinner problemet om jag sätter på den som vanligt men trycker knappen extra hårt i sidled.

/Lasse

bogart; sa:
Jodå de vita ljusstarka lysdioderna är dyra jämfört med "vanliga" lysdioder. Gissningsvis runt 10-15kr per styck om man köper större batchar. Finns alltså gott om plats för vinsten.

Nu är ju inte ELFA världens billigaste ställe att handla på, men de har lysioder som ger 2300 mcd vid 20 mA. De kostar över 2000 spänn (plus moms).

Går man ner till runt 1000 mcd så kommer man ner i pris till att par hundralappar i alla fall.

Så din gissningar var nog inte så kvalificerad:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Välja pannlampa? Utrustning allmänt 36
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg