Pannlampa med poverled

Jag började bygga på en orienteringspannlampa för något år sedan. Sen fick jag brått att fixa fram en pannlampa till en resa och tejpade helt sonika på min 210-lumens LED-vapenlampa på ett intersport-pannband. Väger 89g och går 13h på ett batteribyte. Stark som en Surefirelampa, men lysdioden ska visst hålla för 50 000h.

Så ja, jag slängde mitt halvfärdiga bygge och kör med min 'pannbandslampa' på heltid istället. Prisvärt dessutom, totalt 450 spänn.

Rebel 90 ALX-77R92L
 
Extern batteribox

Hittade en liten bra stavlampa med en 3W lysdiod hos ICA-Maxi i Falun för hundralappen. Lyser riktigt bra som cykellyse. Den är gjord av lättmetall och klarar lysvärmen.
Funderar på att bygga om en sådan lampa till pannlampa och använda en större reflektor.
Nu en fråga till alla elektronikkunniga:
Jag tänker använda en extern, inkopplingsbar batteribox, så att jag kan köra med större batterier än AAA och på så sätt få längre driftstid.
Goda vänner påstår emellertid att lampelektroniken brinner sönder om jag använder tre AA-batterier istället för tre AAA, trots att spänningen blir densamma. Som jag fattat elektricitetens lagar, borde batteriernas storlek inte spela någon roll, så länge spänningen är densamma, dvs 3 x 1,5 V.
Vad säger expertisen?
 
Om du ansluter något som är avsett för batteriets spänning till ett batteri så spelar batteriets storlek ingen roll, det är bara spänningen som är av intresse.

Om du däremot ansluter något till ett batteri med för hög spänning så spelar batteriets storlek/kapacitet en stor roll. Det du ansluter kanske tål överströmmen från ett litet batteri men ett större batteri ger en större överström och grejen du ansluter brinner upp. Jämför om du tar en sladd och kortsluter ett litet 12v batteri, sladden kanske blir lite varm och sedan där batteriet. Tar du istället ett bilbatteri och kortsluter med samma tunna sladd så blir det blixt och dunder.

En 12v lampa fungerar däremot bra på båda batterierna. Din vänner har alltså med största sannolikhet fel.
 

Liknande trådar