Pannkakor för fjället

E 500, E 341, E 450, E471, E412, E450a, E475

Måste vara ett annat märke. De som jag använt innehöll vetemjöl, äggpulver, bakpulver och mjölkpulver. Och salt.

Edit: En koll på google visade att dessa nummer inte döljer några jättekonstiga tillsatser. Fett, guarkärnemjöl och fosfater, typ.

Senast ändrad:
Somliga

gillar visst att göra det märkvärdigt....men pannkakssmetens torrvaror blandar man ju hemma i portionssatser. Vatten och olja samt en klick smör tilsätts när man när man rör ut.
Torkade äpplebitar och lite bacon gör det inte sämre......

gillar visst att göra det märkvärdigt....men pannkakssmetens torrvaror blandar man ju hemma i portionssatser. Vatten och olja samt en klick smör tilsätts när man när man rör ut.
Torkade äpplebitar och lite bacon gör det inte sämre......

Helt sant. Men våffelmix är lättare att hitta än torkade ägg. Egen smet blir nog bättre iofs, då får man ju proportionerna som man vill ha dem.

Det lustiga är att vissa som idag är helt ofarliga var förbjudna innan EU inträdet och är det fortfarande i tex Australien ;)

Det är väl ingen som påstår att de är ofarliga bara för att de är tillåtna?

Etanol är allt annat än ofarligt med säljs i relativt stora mängder.

Grejen med E-nummer är ju att de är standardiserade, så en tillverkare inte kan "dölja" tillsatsen genom att kalla det nåt annat. Det blir inte automatiskt nåt konstigt/farligt bara för att det är ett E-nummer.

Några exempel.

E140 är klorofyll, finns väl i varenda salladsblad i prinicp?
E150 är sockerkulör, det vräker folk i sig i form av knäck och kola så fort det blir juletid
E260 är ättiksyra, finns att köpa på flaska i affären till sillinläggningen eller ättiksgurkan
E290 finns i varenda läst och öl (det är kolsyra)
E300 är askorbinsyra, d.v.s. C-vitamin. När blev vitaminer skadliga? :)

Tycker att

pannkakor är utmärkt fjällmat inför krävande dagsetapper. Recepten spelar kanske inte så stor roll bara man har aptiten. Dessa bilder tagna av Soili Vehmas.

Thure

Bilagor

• P5220495.JPG
    P5220495.JPG
    48.8 KB · Visningar: 726
  • P5220498.jpg
    P5220498.jpg
    39.2 KB · Visningar: 693
Det är väl ingen som påstår att de är ofarliga bara för att de är tillåtna?

Det påminner allt om det:

Om det fanns bevis på att de var farliga skulle de knappast få användas.

Jag vet att de flesta E-nummer står för helt vanliga saker men att vissa är helt galna saker (alla j...a sötningsmedel tex eller ännu värre) och en del är normala saker men framställda på ett tveksamt sätt. Personligen tycker jag att klarspråk och E-nummer vore bra och lite restriktivare gränsdragningar.

No pun intended ;)

Det påminner allt om det:

Jag vet att de flesta E-nummer står för helt vanliga saker men att vissa är helt galna saker (alla j...a sötningsmedel tex eller ännu värre) och en del är normala saker men framställda på ett tveksamt sätt. Personligen tycker jag att klarspråk och E-nummer vore bra och lite restriktivare gränsdragningar.

No pun intended ;)

Sorry, nu blir jag lite språkpolisiär...men "pun" betyder "ordvits" eller "ordlek".

jag har testat med alpro matlagningsgrädde. den är sojabaserad och funkar fint att ta med sig utan kylskåp på ryggen. den och lite mjöl funkade finfint för mig.

Willy's Våffelmix

Helt sant. Men våffelmix är lättare att hitta än torkade ägg. Egen smet blir nog bättre iofs, då får man ju proportionerna som man vill ha dem.

Tänkte gå ut med Willy's Våffelmix - färdigblandat äggpulver, skummjölkspulver, bakpulver, äggulepulver och salt. Tillsatser är E450 Polyfosfat/vätskebindande och E500 Bikarbonat.
450 står jag gärna över, men '500 är vanligt bakpulver.

Å andra sidan äter familjen ingen skivad skinka eller andra "tunna skivor"/hotdogs/charkprodukter över huvud taget efter att ha läst 'Den Hemlige Kocken' så jag tror inte jag får i mig så mycket fosfater.

/m

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg