Pannbensmarchen

Har någon därute företagit sig denna marsch. Dvs den nätta promenaden mellan Abisko och Nikkaloukta utan övernattning. Vandra på till dess man är framme med enda stopp att inta en bit mat ibland.

Jag och några vänner hade tänkt oss detta projekt framöver vårkanten och skulle vilja veta hur lång tid det tar och vilka skor man ska använda sig av, kängor eller gympadojjor.

Tacksam för svar

Vårkanten?

jimisola; sa:
Jag och några vänner hade tänkt oss detta projekt framöver vårkanten och skulle vilja veta hur lång tid det tar och vilka skor man ska använda sig av, kängor eller gympadojjor.
På vårkanten så är skidor - med lämpliga pjäxor/skor - eller möjligen snöskor att föredra. ;)
För en endagstur på sommaren så gäller det väl annars att hålla nere vikten och då finns det mycket att välja på från t.ex. Icebug, VJ, TNF, Garmont och Salomon.

Som sagt så är bland det viktigaste att hålla nere vikten. Ni måste väl rimligtvis träna lite innan så välj dom skor ni använder då. Väl ingångna är ett måste, för det är ffa skoskav som kan stoppa käppar i hjulen för er. Personligen skulle jag inte välja ett par joggingskor för att dom har för dålig stabilitet utan en lägre lättare känga, låga trekkingskor eller nån multisportsko. Var aktsam med skavsår och tejpa gärna innan blåsor uppkommer. Lufta fötterna och byt strumpor då och då (och välj rätt typ av strumpor!). Ät och drick ofta. Det är väl några av tipsen jag kan ge.

mvh
David

Varför?

Varför jäkta när man är i fjällen?:( Om man går så fort och länge hinner man ju inte vare sig se eller uppleva något. Verkar bortkastade pengar att ta sig dit bara för detta. Kolla hur långt det är och sedan går ni samma sträcka hemma om ni nu tycker att det är så fantastiskt att kunna gå långt utan att övernatta.
Neeej! använd det som finns innanför pannbenet i stället och inse att när man är i fjällen ska man ta chansen att stessa ner och slappna av, stress finns det nog av i detta samhälle vi lever i ändå.
///Claes

Jag gick sträckan sommaren 2000. det tog 46h 45min. Det var tänkt att bli en lugn tur så jag hade med mig mat och boende för en vecka (runt 25 kg för mig då). Att vandra ensam var inte min grej märkte jag, inte heller att gå med läckande Meindlkängor, så jag skyndade på för att hinna med första bästa plan från Kiruna.
Jag startade i Abisko 1300 (klev av tåget från Riksgränsen), var vid Alesjaure framåt kvällen (åt middag och sov), gick Alesjaure - Kebnekaise fjällstation (framme runt 0200, precis innan en räddningshelikopter kraschade), väcktes som jag bett om på morgonen (runt 0600), betalade 500kr (i chocktillstånd) för en natt på liggunderlag i källaren (se recension Kebnekaise), gick/småsprang ner till bussen som gick 1200 från Nikkaloukta. Jag gjorde det inte planerat och mina planer att ev. ta mig upp på Kebnekaise blev det inget av med. Att det inte var läge för en topptur kände jag redan i Alesjaure. Jag har ännu inte tagit mig upp fast jag varit där två gånger efter detta.
Som tidigare skrivits, det finns trevigare sätt att avverka denna sträcka på. Vill man absolut göra det snabbt så gör det på sommaren med en vikkåsa i fickan, gympadojjor på fötterna och lite pengar för bussen till Kiruna. Det finns andra länkar på sidan som dikuterar tidsåtgång, men jag tycker der borde gå på runt dygnet. Ca. 100 km, 5 km/h = 20 h + lite raster, nån matpaus = runt dygnet. Det finns säkert löpare som skrattar åt planeringen, har man lite bättre flås än jag kan man troligtvis halvera tiden...(antagligen går det ännu snabbare att åka skidor på skare, men där kan jag inte ge några tips utifrån egen erfarenhet. Att hänga efter en "drake" borde kunna gå undan)
(Tog just fram kartan från turen, här är tiderna vid de olika platserna: från Abisko 13.00 (09-09-00) framme Alesjaure 22.00. Startade 10.00, (åt lunch i Tjäktjapasset) framme Kebnakaise 01.30. Startade Kebnakaise 07.00 framme i Nikkaloukta 11.45). Jag sneddade mellan rengärdet två km norr Singistugorna och Låddjubahta, dvs. följde inte Kungsledenleden via Singistgorna.

Re: Varför?

cnygardh; sa:
Varför jäkta när man är i fjällen?:( Om man går så fort och länge hinner man ju inte vare sig se eller uppleva något.///Claes

Jag tror nog dom kommer få uppleva något som få får vara med om.
Känslan av att pressa sig till det yttersta och hålla sig kvar där timme efter timme är något alldeles eget och kan ge fantastiska upplevelser.
Det är fel att jämföra det men en vanlig fjällvandring, det råkar bara vara i samma miljö.

JL

Håller med om att det rör sig om två helt olika grejer, fjällvandring handlar om rekreation och njutning, medan det Jimmy talar om mer låter som tävling. Låter kul tycker jag.

Fast om ni ändå ska se det som tävling, varför inte välja en tuffare, roligare OCH finare bana? Typ ta av vid Tjäktja mot Nallo, sen Unna Räita - (Jojoleden) - Tarfala - Keb Fjällstation - Nikka.

Kan det vara nåt?

1abisko.gif

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-11-10 kl 10:21]

Trepassleden kan kräva mer utrustning

Om lätt packning är att eftersträva kanske inte Trepassleden (Jojoleden) är rätt väg. Det kan krävas mer än bara enkel utrustning, främst tänker jag på skorna, att ta sig till Nikka den vägen. Att vara trött i framför allt det första passet, Pyramidenpasset, är inte heller att rekommendera. Bättre att minimera riskerna och hålla sig på marken.

Fjälljogging

Längden är knappt 110 km, det borde vara enkelt att gå sträckan på 24 timmar. Självklart förutsätter detta bra kondition. Glöm traditionell fjällpackning. Packa lätt.

Jag joggade den 2002 med övernattning i tält 5km söder om Tjäktja. Jag bar all utrustning ca 8kg inkl tält, sovsäck, dunjacka mat mm.
Utan tält, mat, (som köps i stugorna), kök är det enkelt att komma ner till halva vikten ca 4kg. (regnkläder, sportdryck och russin). Det finns bara ett val för fötterna, stadiga joggingskor.
Leden är HÅRD med mycket stenar att hoppa på. Normalt använder jag odämpade orienteringsskor med dubb i obanad terräng. Kungsledens underlag känns som asfalt för en löpare/joggare.

Upplevelsen att jogga sträckan (jag var själv) är helt annorlunda än traditionell fjällvandring. Jag föredrar helt klart fjälljogging, men man ska nog har kört en del långpass innan fjälljoggingen tar vid.

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg