Pålstek respektive skotstek om egen part

Jag har hållt på i många år med att förklara skillnaden mellan pålstek och skotstek.
En skotstek är en skarvknop ( man skarvar två rep, eller fäster ett rep i en fast ögla)
En pålstek är en fast ögla i ändan på ett rep.

Jag har ett exempel för att visa skillnaden:
Tag två rep, ett längre ca 2 meter, och ett kortare ca 1 meter. Skarva repen med en skotstek. Slå sedan en pålstek så att skotsteken kommer i öglan. Lossa sedan skotsteken som gjordes först, så blir den andra knopen en skotstek.
Båda knoparna kan göras höger eller vänster, speglade.

Svante

Är skillnaden i slutändan hur belastningen är tänkt att läggas på knopen i fråga?

Som Ulf skriver så kan man sammanfoga två skilda rep medelst samma "nyckelvridning" som man gör (mer proffsigt) när man slår en pålstek och då få en enkel skotstek. Däremot vänder jag mig emot att dessa två är i grunden samma knop. Prova att göra en dubbel skotstek för att enklare förstå vad jag menar.

Grundfrågan från TS, ja den övre är en pålstek den andra undre "hybriden" kan tolkas som en felslagen råband (kärringknut) men är väl en slags skotstek även om den lite oortodoxt används om den egna parten för att bilda ett slags egen fast ögla. Hur kom ni på den varianten?

När det gäller enkel pålstek slagen på vuxet vis med nyckelvridning och inte någon "drake ur havet drar ner skön prinsessa" ...😄 så vill jag påstå att den hjälpt mig många gånger. Den kan användas både som fast ögla och med lätthet bidra till att göra en löpande ögla. Med en liten nyckstek därtill rycker man oftast enkelt lös hela knopen.

Pålstek borde vara obligatoriskt ämne i grundskolan...

Som Ulf skriver så kan man sammanfoga två skilda rep medelst samma "nyckelvridning" som man gör (mer proffsigt) när man slår en pålstek och då få en enkel skotstek. Däremot vänder jag mig emot att dessa två är i grunden samma knop. Prova att göra en dubbel skotstek för att enklare förstå vad jag menar.

Grundfrågan från TS, ja den övre är en pålstek den andra undre "hybriden" kan tolkas som en felslagen råband (kärringknut) men är väl en slags skotstek även om den lite oortodoxt används om den egna parten för att bilda ett slags egen fast ögla. Hur kom ni på den varianten?

När det gäller enkel pålstek slagen på vuxet vis med nyckelvridning och inte någon "drake ur havet drar ner skön prinsessa" ...😄 så vill jag påstå att den hjälpt mig många gånger. Den kan användas både som fast ögla och med lätthet bidra till att göra en löpande ögla. Med en liten nyckstek därtill rycker man oftast enkelt lös hela knopen.

Pålstek borde vara obligatoriskt ämne i grundskolan...

Vi kom på den varianten efter att fått höra uttrycket att skotstek och pålstek är i princip samma knop. Därefter utbröt två timmar diskussioner, teorier och tester, och nu är det mest förvirring.

Vi kom på den varianten efter att fått höra uttrycket att skotstek och pålstek är i princip samma knop. Därefter utbröt två timmar diskussioner, teorier och tester, och nu är det mest förvirring.

Jag kan hålla med om att det kan kännas förvirrande. Det finns enormt mycket olika knopar och knutar. Däremot brukar man skala ner det till i huvudsak fyra olika grupper. Stoppknop, sammanfogningsknop, fastgöringsknop och öglor. Terminologin är ibland lite svävande mellan stek, knop mm. Vad som är bra att komma ihåg är att en bukt kan komma både på tampen och den löpande parten, det tillsammans om man gör ett halvslag överhand eller underhand är bra att känna till när man lär sig knopslagning.

När det gäller dessa två stekar så är de besläktad men inte samma. Klipper man av en pålsteks ögla förvandlas den till skotstek. Men då vill jag påstå att det snarare är frågan om lite reptrick...😄

Om jag inte är helt fel på det så används skotstek för att sammanfoga 2 rep. Till skillnad från en råbandsknop så är skotsteken möjlig att sammanfoga 2 rep i olika dimensioner vilket inte fungerar bra med råband.
En pålstek används för att få en ögla utan att kunna löpa. För detta används då bara en dimension på rep.
Om dessa sen är samma knop kan vi nog vara överens om att de inte är men ganska snarlika.

.
Skotsteken kan slås på samma sätt som pålstek när man har två ändar, men om man skall fästa repet i t.ex. en flagga, där det ofta är en fast ögla, måste man slå den på ett annat sätt.
Det finns en variant på skotstek som kallas vävarknop, den slås på ytterligare ett sätt.

Jag brukar kalla de flesta knoptavlor för rosett-tavlor.
Man ser bara själva knopen, men inte hur ändarna går.
Jag har gjort en egen variant på knoptavla, där man kan se hur ändarna går.

Bilagor

• 20150427_05.jpg
    20150427_05.jpg
    33.7 KB · Visningar: 606
Den främsta skillnaden mellan dem är väl vilka delar som belastas?

Det finns jättemånga knopar där det är väldigt viktigt att "dra åt" i rätt tamp för annars blir det fel, det märker man jätteofta när man ska lära små scouter dessa knopar. De trär repen rätt men sen drar de åt fel och då är hela knopen förstörd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg