Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Pagajvikt?
- Trådstartare avslut111101
- Start datum
Jag gjorde en grönlandspaddel för några år sedan. En gammal granplanka, sågade så jag fick årsringarna rätt. Den blev 215 cm lång, bladbredd 9 cm,oljad och lackad, vikt 782 gram . Bladbredden minskar från halva bladlängden, ganska tunna blad.
Svante
Rätt ok vikt (ungefär som min vinge i kol 745gr) Men hur är det med hållbarheten på en såpass lätt träpaddel?
/Janne
Rätt ok vikt (ungefär som min vinge i kol 745gr) Men hur är det med hållbarheten på en såpass lätt träpaddel?
/Janne
Man kan ta bort ganska mycket virke på ställen som inte har med hållbarheten att göra. T.ex bladkanter kan tunnas ut, ( man tappar visserligen flytkraft), göra skaftet ovalt. Jag brukar böja och bända för att känna att det sviktar lagom mycket (en bedömningssak som man får lära sig av erfarenhet).
Svante
grönlandspaddel i kolfiber från Superior Kayaks
"100% All Carbon Fiber ... Foam cored for flotation" http://www.superiorkayaks.com/superiorkayaks2009_004.htm
Aldrig hört talas om kolfiberskum förut.
Edit: Dessutom torde det vara rätt dålig hållbarhet utan matrisplasten (vanligen epoxy).
26 ounces = 737 gram, men inte delbar.
Trots noggrannt gallrande på brädgården har vikten på mina träpaddlar landat på 900 gram eller mer.
Ska jag göra fler försök får det bli Western Red Cedar. Cederträ Väst i Särö säljer sågade brädor 45 x 145 mm
Skumkärnan i Superiors kolfiberpaddlar bidrar säkert till slagtålighet men den gör också paddeln mycket styv.
Jag föredrar en mjukare paddel och trivs bra med de jag har byggt efter Duane Strosakers anvisningar.
De sviktar som en träpaddel, är extremt stryktåliga och väger inte mer än Superiors.
Detta trots att jag har valt att ersätta 2/3 av kolfiberväven med glasfiber för att hålla kostnaden nere
http://www.rollordrown.com/kayak/gstick.html
Ska jag göra fler försök får det bli Western Red Cedar. Cederträ Väst i Särö säljer sågade brädor 45 x 145 mm
Skumkärnan i Superiors kolfiberpaddlar bidrar säkert till slagtålighet men den gör också paddeln mycket styv.
Jag föredrar en mjukare paddel och trivs bra med de jag har byggt efter Duane Strosakers anvisningar.
De sviktar som en träpaddel, är extremt stryktåliga och väger inte mer än Superiors.
Detta trots att jag har valt att ersätta 2/3 av kolfiberväven med glasfiber för att hålla kostnaden nere
http://www.rollordrown.com/kayak/gstick.html
Gjorde min första pagaj i somras och ver 1.0 vägde över 1400g så jag hyvlade så myckat jag vågade och fick ner den till 1100g i ver 2.0. Sen vågade jag inte mer. Den är av två laminerade furuplankor, och furu väger väl lite mer än gran.
Funderar i samma termer; min nästa pagaj ska bli lättare men inte svagare och hur når man dit är ju den stora frågan. Ceder/gran eller en kombination är ju givet men sen hänger det på hur mycket man vågar hyvla och var man hyvlar...
/Måns
Funderar i samma termer; min nästa pagaj ska bli lättare men inte svagare och hur når man dit är ju den stora frågan. Ceder/gran eller en kombination är ju givet men sen hänger det på hur mycket man vågar hyvla och var man hyvlar...
/Måns
Gjorde min första pagaj i somras och ver 1.0 vägde över 1400g så jag hyvlade så myckat jag vågade och fick ner den till 1100g i ver 2.0. Sen vågade jag inte mer. Den är av två laminerade furuplankor, och furu väger väl lite mer än gran.
/Måns
Om du gör den i två halvor så kan du fräsa ett spår i vardera halvan så att skaftet blir ihåligt när du limmar ihop dom. Kärnan betyder i stor sett ingeting för styrkan. Styrkan bestäms till stor del av ytfibrerna i den sidan som utsätts för dragpåkänning - alltså den sidan du har mot dig när du paddlar. Hur mycket man kan ta vet jag inte men 1/3 av diametern i mitten borde kunna tas bort och sen får man tura ner det till noll i början av bladen.
Träval till grönlandspinne
Jag har byggt ett tiotal grönlandspinnar. i början använde jag gran men har senare använt western red cedar. De i ceder blir betydligt lättare än gran och och cederträet är dessutom något segare än gran. Jag kan ej ge några exakta viktuppgifter då jag inte har någon våg. Jag får kolla detta så återkommer jag med viktuppgifter.
Jag har byggt ett tiotal grönlandspinnar. i början använde jag gran men har senare använt western red cedar. De i ceder blir betydligt lättare än gran och och cederträet är dessutom något segare än gran. Jag kan ej ge några exakta viktuppgifter då jag inte har någon våg. Jag får kolla detta så återkommer jag med viktuppgifter.
Min nuvarande älskling är av ceder med ändar i lönn. 218 cm lång och 7,5 cm bred. Vikten låg på 850 g, men den vågen är lätt osäker misstänker jag. Kan vara både tyngre och lättare.
Lagom till mig med vingspann på 180 cm.
Håller man på och fjantar med att limma ihop en massa bitar kommer vikten dra iväg.
Själv försöker jag hålla mig så långt från kärnan som möjligt för att få rakare och glesare ådring.
Lagom till mig med vingspann på 180 cm.
Håller man på och fjantar med att limma ihop en massa bitar kommer vikten dra iväg.
Själv försöker jag hålla mig så långt från kärnan som möjligt för att få rakare och glesare ådring.
Bilagor
mja
Mina två är av gran, 210cm, 75mm och 550gram, 90mm och 795gram.
Båda är epoxyförstärkta i ändarna och rikligt linoljade.
Imponerande vikt, 550 g..! Hur tjockt är skaftet, och hur tjockt är bladet längst ut om man får fråga?
m
ca:5mm och skaftet är 28x38mm.
ca:5mm och skaftet är 28x38mm.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg