Pagajvikt?

Hallå, my fellow kajaknördar...

Jag har tillverkat ett par pagajer, med vilkas vikt jag inte är helt nöjd. Bägge har bladbredd 9 cm, och längderna är 220 resp 230 cm - och vikterna ca kilot. Jag skulle nog kunna komma ner en bit till, men jag tycker egentligen att de redan är så smala/tunna som jag vill ha dem.
Kan det vara så att granvirket inte är det lättaste..? Jag har hört att vikten varierar beroende på var virket kommer ifrån. Jag hade - lite naivt kanske - hoppats på vikter under 800 g, men det går nog inte med detta virke.
Fundrationer, någon? Vad väger din pagaj?
(Jag har använt beskrivningen på http://carvegp.com/ .)

Jag karvade också till en i somras. Jag har inte använt någon helt tillförlitlig våg men alldeles runt kilot verkar det vara. Jag tror den var runt 220 cm. Jag skulle nog kunna trimma lite till på den, men jag har inte riktigt hunnit använda den ännu så jag har inte bestämt om det är en bra idé eller ej.

Tänk på att trä (särskilt träslag som ej är så täta) har ju bättre flytförmåga också jämfört med glasfiber och kolfiber så när du har paddeln i vattnet så är den ju egentligen lättare och kanske till och med "hjälper till lite" på vägen upp ur vattnet.

Viktfördelningen är kanske bättre också? Mer centrerad?

/Daniel

Gran varierar rätt mycket beroende på växtplats, sort och jordmån. 500åriga norrväxta granar på mager pinnmo har betydligt högre specifik vikt än normalljust växta sydsvenska 70 åringar, ändå är de senare 3 eller fler gånger i diameter......
Så hitta dig en lätt kvistfri granplank och börja med nästa lättare paddel.....

Ni får leta efter rak och gles ådring för att få lätt. Kan ni få tag i Spruce (Amerikansk el Canadensisk gransort) så är den ofta aningen lättare och mindre kvist.

Abachi (bastulavar) är lättare men samtidigt lite sprödare. En knepig balansgång mellan vikt och styrka.

Specifik vikt tabell:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Träslag

:)

Tack hörni för feedback...

Ja vikten är mer centrerad, och jag tycker att det verkligen gör skillnad när man paddlar.
Var hittar man "spruce" då, månne...? Vanliga brädgårdar - Bygma-stajl - är väl inte så pass välsorterade?

Tack hörni för feedback...

Ja vikten är mer centrerad, och jag tycker att det verkligen gör skillnad när man paddlar.
Var hittar man "spruce" då, månne...? Vanliga brädgårdar - Bygma-stajl - är väl inte så pass välsorterade?

Kikade på din profil och såg att du bor i E-tuna. Ring till Schelins Båtvarv i Kungsör. De har förmodligen några brädor på vinden.

På tal om vikt!

Escape hade en grönlandspaddel i kolfiber från Superior Kayaks har för mig att den vägde 750gr å var delbar!
Om jag skulle skaffa en GP så skulle det bli en sån ;)

/Janne

Pagajvikt

Gå in på Björn Thomassons hemsida och läs om tillverkning av grönlandspaddel enligt kroppsmått. Då får Du en paddel som passar dig. Jag har själv gjort en grönlandspaddel enligt den beskrivningen och den fungerar utmärkt. Beträffande virkesval så är snabbvuxen gran lättast. Du ska använda en bräda så att du ser årsringarna på paddelbladens bredsida. Behandla sedan paddeln med linolja.

Jag köpte en pagaj med diverse olika träslag hoplimmade , väldigt snyggt iofs men rätt snart fick jag en spricka i den mellan två träslag. går väl att fixa när jag har tid men, nästa gång blir den en pagaj endast i ett stycke gran. bör bli billigare och lättare och starkare.

Någon som provat att limma ihop kvartersågade lister? Det borde ge en styvare paddel. Vet dock inte hur pass formstabil den blir.
Kärnveden från gran lär vara mindre rötkänslig http://www.ltu.se/press/d2958/1.51082 än splintved.
Finns tydligen olika bud på internet.

Ifall olika sorters virke limmas ihop bör de ha samma krympkoefficient, annars blir det spänningar och i värsta fall böjer sig förbandet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg