Pagaj?

[...]Vi kanske borde hedra GPns utvecklare genom att använda det grönländska ordet "paatik" på redskapet, precis som det idag är mer korrekt att kalla urinvånarna från Nordalaska till Grönland för inuiter istället för eskimåer (indianska för "de som äter rått kött").[...]

Det du skriver stämmer givetvis eftersom du skriver Nordalaska, men jag skulle vilja utveckla resonemanget lite. Vad som i sammanhanget kan vara värt att nämna är att man genom att bara prata om inuiter bortser från yupik. Yupik lever i västra och södra Alaska. Bägge dessa folk är eskimåer. "Alla inuiter är eskimåer, men alla eskimåer är inte inuiter" för att citera Steven Fry i ett avsnitt av QI.

Jag delar med mig av två intressanta länkar till Smithsonian Institution:
http://www.mnh.si.edu/arctic/features/croads/modeskim.html
http://alaska.si.edu/culture_ne_siberian.asp?subculture=Yupik (Asiatic Eskimo)&continue=1

Det varierar om man söker på internet vilket som är den korrekta grönländska termen för paddel: "Paatit", "Paatik" eller "Paatip". T.ex. så använder qajakusa.org använder alla tre när de beskriver roll nr. 11 och 12! Så jag ställde frågan till Köpenhams Universitet, och fick reda på följande:
"Paatit" är västgrönländska för en dubbelpaddel
"Pautik" är Polar Eskimo för dubbelpaddel, där de även har ett separat namn för en enkelpaddel, eller åra: "Paut".

Så då återstår bara att bestämma sig för vilken version man vill välja.
Om man lyssnar på http://www.qajaqusa.org/QK/rolls/rolls_phonetic.html så är "Paatit" det som ligger närmast deras inspelade exempel.

(Som en parentes kan nämnas att "pagaj" finns i svenska språket sedan 1176, men vad jag kan förstå då för enkelpaddel. Den charmiga benämningen "pagajör" för paddlare har också använts!)

Senast ändrad:
Om det heter någonting som börjar på pa från Malaysia till Grönland så kan man ju misstänka att det är (eller åtminstone var) samma jävla ord alltihop. Paatit är i så fall inte alls inuitiska, utan dom har fått det från nån högljudd amerikan som vrålat "Paaaaddle!" över isvidderna.

Senast ändrad:
Om det heter någonting som börjar på pa från Malaysia till Grönland så kan man ju misstänka att det är (eller åtminstone var) samma jävla ord alltihop. Paatit är i så fall inte alls inuitiska, utan dom har fått det från nån högljudd amerikan som vrålat "Paaaaddle!" över isvidderna.

Eftersom valar och sälar simmar i havet så kan man ju misstänka att de i själva verket är fiskar?

Allvarligt Kurt: jag är ingen språkexpert och har inga som helst belägg för någonting. Men menar du på fullt allvar att du utesluter att pagaj, paddel och paatit skulle kunna vara lokala varianter av samma ord? Kollade runt lite i ordböckerna för en eventuell polynesisk benämning som börjar på pa, men gick bet. "Hoe" verkar vara mest gångbart på södra halvklotet (nåja - upp till Hawaii), medan pa-orden tycks dominera på norra.
Allmänt blir jag lite misstänksam mot ord och företeelser som beskrivs som "traditionella", "tusenåriga" osv. Exemplet att inuiternas paddelform kom från vikingarnas åror var ju intressant. Det finns fler exempel: att samerna "i alla tider" varit renskötare t ex (för 150 år sen var dom renjägare, vilket är något helt annat). Finns säkert andra liknande berättelser. Inte ens inuiterna har ju levt i ett vaccum - säkert har dom tagit intryck av både vikingar, indianer, ryssar, danskar, islänningar osv.
Det är väl egentligen inte konstigare än att man i dag dricker burköl i det inre av Borneo? Typ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peaken Pagaj i kolfiber Paddling allmänt 17
aizing Pagaj Paddling allmänt 13
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg