Påflugna vilda djur :)

Vet inte om tråden redan finns men slänger ut min fråga iallafall :)
Hade tänkt att på min kommande fjälltur sova i mitt tält utan innertältet.
Hoppades på lite mer plats till mina 1.92cm och så blir packvikten mindre oxå.

Så mina funderingar. Vilka erfarenheter har ni som gör liknande val ang tält men även er med tarp och liknande att djur tar sig in till er under natten?
jag kommer sova utan heltäckande sovsäcksöverdrag .
så finns det risk för gäster i sovsäcken?
Söndertuggad sovsäck?

Någon som kan tipsa om köpställe där man kan köpa ett sovsäcköverdrag med vattentät botten,andas material sidorna (vattenavstötande) och mygg/knott nät överdel och som är super lätt :)

Tack på förhand :)
/ LonelyWolf

Ja allstå gnagare brukar man råka ut för , jag brukar ibland köra med bara yttern på höst/vinter/vår.

Inte så mycket att oroa sig för , dom kan faktiskt få för sig att värma sig på sovsäcken och nästan inne också , har lite videos nånstans när feta mini norpan sitter på magen när jag ligger i.

Det var rätt kul - vi satt där och käka och så en hel dag..

Utan innertält får du dock stänga ingen köksväskan och matväskan så dom inte lever rövare där - det har hänt.
Dom brukar inte gnaga ryggsäck,sovsäck men en gång har en mus ätit sig in via golvet - plundrat mitt snacks.

Om du möter vilddjur som kan tugga sönder din sovsäck, så skulle de väl knappast ha låtit sig stoppas av en innertältduk?

Mat och matrester brukar vara det som drar till sig gnagare. Håller du fältrent och äter upp lär du inte få problem, inne i ytterfält behöver du inget sovsäcksöverdrag, nu när nätterna är kalla tar myggen slut så
go tur

Det mest påflugna djuret är en halvknäpp älgtjur här som med fördel matas med äpplen eller morötter och kommer ända upp i knät. Han har funnits här i många år, snäll, social och gör inte en fluga förnär.

Mat och matrester brukar vara det som drar till sig gnagare. Håller du fältrent och äter upp lär du inte få problem, inne i ytterfält behöver du inget sovsäcksöverdrag, nu när nätterna är kalla tar myggen slut så
go tur

Det enda som ju kan hälla smolk i glädjebägaren är det jag lyckades med i ytterskärgården, nämligen slå upp tältet på precis alla platser där det fanns pissmyror så efter den färden får tältet heta Camp Pissmyra. :D

Sen jag övergick till att bo i hammocken så har det problemet liksom löst sig själv. :cool:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg