Norrifrån!
Var har ni valt att avsluta/ev börja leden någonstans? Jag tänker att vi går söderifrån. På STF-kartan kan man ju välja Akka eller Vaisaluokta.
Eftersom ingen beskrivit tur med Vaisa som startpunkt gör jag det. Gick halva leden i somras, Vaisa-Stalo i lugnt tempo, min första solotur. ( Dvs strikt är det väl Nordkalottleden den första delen.)
Man får en rejält brant start, min startdag var det 25 grader varmt (!) och jag hade solen gassande rakt i ansiktet så det var lite av en pärs. Dalen ovanför Vaisa är otroligt vacker med många småsjöar. Ganska stenigt men det finns tältplatser, kan ju behövas redan där om man som jag startar sent.
Sträckan Kutjaurestugan ner t broarna är lite platt o händelselös men utsikten mot Gisuris o Akka är fin. Många fina tältplatser runt broarna. Stigningen upp fr broarna och hela sträckan över krönet på väg mot Lådde med utsikten över sjöarna är sagolikt vacker. Fina tältplatser ung. där leden korsar Vierttjajågåsj, med "badkar" bland blocken. Fina tältplatser på den östra sidan om bron när man gått över Låddejåhkå. Fina tältplatser på norra sidan av Miellädno öster om bron, återigen drömlikt vackra vyer nu in mot Sarek.
Pga ett rejält åskväder och stark åskfobi blev det stugnatt i Arasluokta, en lite trist stugplats, men fint iordningställd tvättkur.
Jag låg en natt ung. 2 km förbi Stalo, mellan sjön Luoppal och den lilla sjön alldeles söder om. På en höjd med panoramavy över Virihaure och norska gränsfjällen, och med en stenfalkfamilj som hade flygövningar ovanför tältet. Sulitelma åt ena hållet, Nijaks topp bakom axeln och morrondopp i den lilla sjön. Lycka!
Gick en dagstur söder om Stalo, många fina tältplatser i närheten av Nordkalottleden ca 6-8 km söderut och ett vackert dubbelvattenfall.
Sista natten tältade jag av olika skäl på den stora ängen vid Virihaures strand, också fint, inte minst med rivierakänsla vid morrondoppet. Avslutade med helikoptertur fr Stalo ner t Kvikkjokk, en upplevelse bara det.
Inte sista gången i Padjelanta för mig och inte sista soloturen heller för den delen. I sommar blir det Sulitelma runt. Lycka till Givdeh!