Padjelantaleden

Finns det normalt skidspår (och/eller skoterspår) längs Padjelantaleden från Kutjaure och söderut till Staloluokta vid påsktid?

undrar HåkanF

När vi åkte där i påsktid för 1,5 år sedan så fanns det ett gammalt spår från Låddejåkk till Arasluokta (närmast Aras var det mer uppkört). Från Aras till Stalo fanns det också spår öster om Stuor Titer. Troligen finns det även spår om man åker på Virihaure den sträckan (lite tråkigare tyckte vi).

Vi åkte inte från Kutjaure, utan från Kisuris till Låddejåkk, och där fanns det inga spår. Fast då åkte vi den direkta vägen via Låtatjvagge. Troligen finns det spår om man följer Vuojatätno.

Det var enstaka spår (utom nära Aras och Stalo), så vid snöig/blåsig väderlek så kan man inte räkna med att spår finns.
Daniel

Vet att Schäferåsa (finns här på utsidan) åkte den förra året. Om jag inte minns fel så spårade de bitvis. Jag kan höra med henne om intresse finns? Vet inte hur ofta hon loggar in här på sidan :)

Staloloukta och söderut finns det i alla fall

Finns det normalt skidspår (och/eller skoterspår) längs Padjelantaleden från Kutjaure och söderut till Staloluokta vid påsktid?

undrar HåkanF

Nu är det ju generellt skoterförbud i Padjelanta förutom för renägarna, så det är ju inte alltid som så att skoterspåren går från stuga till stuga på samma sätt som man kanske är van vid ifrån andra delar av fjällkedjan.

Nu var det många år sedan jag skidade genom den delen som du frågar efter, men jag har däremot passerat Staloloukta på väg in mot Sarek vid två tillfällen den "senaste" tiden (senast för 2.5 år sedan). Och det är i alla fall ingen brist på skoterspår mellan Tuottarstugorna och Staloloukta. Var rena rama lämmeltåget med skotrar sist vi var där, ligger ju ett stort Sameviste i Stalo och det verkade som alla ooch envar skulle dit och fira påsk med hela familjen. Nu är det ju ingen garanti för att det går skoterspår vidare norröver, men något litet spår tycker jag att man borde hitta.

Ha en fin tur, Padjelanta är fantastiskt vackert på vintern!!!

/ Stefan

Mina tips

Det mesta är utrett i tidigare inlägg men jag kan göra ge några tillägg:
Från Kutjaure till Låddejokk åker man bekvämast längs Vuojatätno - på Vastenjaure - längs Låddjokk. Där kan man räkna med skoterspår. Vackraste vägen är att åka öster om Spietjau. och sen väster om Påravaratj ner mot Låddejokk. Upp till rengärdet vid Skuolla är det säkert spårat, sedan är det mera osäkert men normalt är det hård snö denna tid på året.
Från Låddejokk till Arasluokta finns nog inte så många spår men över höjden bör det vara hård snö eller skare. Från Arasluokta är det skotervinterväg fram till en T-korsning på skotervägen Tottar - Staloluokta. Men som redan sagt, normalt ska det vara hårt och fint skidföre denna tid på året.
Jag instämmer i att Padjelanta är fint på vintern!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palle_Z Stugboende på Padjelantaleden på vintern Turskidåkning 15
Loranga Padjelantaleden i mitten på april Turskidåkning 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg