Padjelantafrågor

Hej! Jag ska vandra Kvikkjokk - Vaisaluokta i juli och har några frågor! Jag har aldrig fjällvandrat tidigare däremot vandrat i norra Spanien.

När turen är över, hur tar jag mig hem igen till Stockholm? På uppvägen åker jag tåg via Murjek. Går bussar från Vaisaluokta till Murjek? Hittar ingen info alls om detta!

Varifrån får jag en karta med stugor och telefonnummer?

Måste jag boka plats i stugorna i mitten av juli, långt i förväg? Eller räcker det någon dag före?

Är mycket tacksam om ni kan ge mig några tips!

Varma hälsningar
Elin

Här lite tips som kompletterar dem som Per har gett.

Turismen inom själva Padjelanta nationalpark drivs numera av Badjelánnda Laponia Turism. De har en hemsida:
www.padjelanta.com/se/index.asp

Man köper numera s k boendebiljetter och det kan ske i förväg. Exempelvis på Jokkmokks Turistbyrå eller Kvikkjokks fjällstation. Detta gäller de stugläger som ligger i parken. Jag kan inte tänka mig att man skulle förvägras plats i BLT:s stugor om man inte har köpt i förväg, men det bästa är att läsa på hemsidan hur de vill att man ska göra.

När det gäller stugorna i Tarradalen, dvs Njunjes, Tarrekaise och Såmmarlappa drivs de forfarande av STF. Gäller även Akkastugorna och Vaisaluokta vid Akkajaure. Information om dessa stugor finns på STF:s hemsida:
www.svenskaturistforeningen.se/

Vanligtvis kan man inte förboka STF:s fjällstugor, men det finns kanske någon stugvärd som läser detta och som vet bättre än jag. Övernattning i STF-stugor betalas kontant eller med kort.

Padjelanta är ett underbart fjällområde som är väl värt att besöka och som passar bra för förstagångsvandrare. Den flera dagar långa vandringen genom Tarradalen är också en upplevelse tycker jag som är fascinerad av fjällbjörkskogen. Du kommer att gå under den tid då det kan vara mycket insekter, särskilt i Tarradalen. Myggmedel och myggnät/mygghatt är ett måste för säkerhets skull, liksom täckande kläder. I bästa fall är vädret svalt och då blir insekterna mindre aktiva.

Lycka till med alla förberedelser! /Hans

Gick den turen för ett par år sedan i juli. Gott om plats i stugorna, var till och med ensamma på något ställe. Räkna med mer folk från Staloluokta till Vaisaluokta än upp genom Tarradalen från Kvikkjokk.

Det är en riktigt fin tur så du har något att se fram emot!

När du kommer till Vaisaluokta går det båt till Ritsem, kostnader och turlista finns på STF:s hemsida. Dom matchar hursomhelst bussen som går från Ritsem till Gällivare.

Från Gällivare tar du tåget. Det kommer vara samma tåg som du skulle stigit på i Murjek om du skulle bokat tur och retur om du matchar tågen, men du stiger på en station tidigare. Du löser helt enkelt en biljett på samma tåg från Gällivare till Murjek för några kronor, därefter åker du resten av vägen till Stockholm på din returbiljett.

Du kan ju givetvis boka tåg Sth - Murjek upp och Gällevare - Sth tillbaka så löser det sig enklast.

Eller så löser du biljett ToR Gällivare och hoppar av en station tidigare - så har du täckning hela vägen utan dubbla biljetter. Det brukar vara samma pris på biljetten.

Vad gäller biljett är väl det bästa att köpa en replusbiljett hela vägen till Kvikkjokk respektive från Ritsem (görs enkelt t.ex. via SJs hemsida). Dvs inklusive bussresan, det brukar bli billigare än att lösa kontantbiljett på bussen och smidigast om det uppstår förseningar.

Tack snälla ni!

Tack för alla svar! Jag uppskattar det jättemycket!
Biljetten upp är redan köpt eftersom jag ska vara med på en shamankurs före vandringen i Årrenjakka Fjällby.
Men då vet jag nog ungefär allt jag behöver inför resan!
Och i Gällivare har jag varit tidigare så det blir ett kärt återseende.

Ja, jag ser verkligen fram emot detta!

Varma hälsningar
Elin

Padjelanta

För det första pga egna erfarenheter skulle jag rekommendera start i Ritsem och slut i Kvikkjokk. Fjällstationen i Kvikkjokk har i alla fall tidigare haft bra restaurang och är även mysigare än Ritsem ring gärna till Kvikkjokk och kolla tfn nummer hittar du på STF:s hemsida.När det gäller resor så går buss från Gällivare till Ritsem och båt från Ritsem till vaisaluokta, tiderna vet STF. Buss från Kvikkjokk till Murjek. tidena hittar du via resplus.se. Litet uppehåll i Staloluokta rekommenderas med bastu och lite godis från samerna i matväg.

mvh Jorma

Hej! Jag ska vandra Kvikkjokk - Vaisaluokta i juli och har några frågor! Jag har aldrig fjällvandrat tidigare däremot vandrat i norra Spanien.

När turen är över, hur tar jag mig hem igen till Stockholm? På uppvägen åker jag tåg via Murjek. Går bussar från Vaisaluokta till Murjek? Hittar ingen info alls om detta!

Varifrån får jag en karta med stugor och telefonnummer?

Måste jag boka plats i stugorna i mitten av juli, långt i förväg? Eller räcker det någon dag före?

Är mycket tacksam om ni kan ge mig några tips!

Varma hälsningar
Elin

Hej,

Jag var uppe i fjällen och vandrade delar av Padjelantaleden förra året. Jag hade också problem med planeringen av transport men löstes enkelt genom ett samtal till SJ. Dom lägger nämnligen upp sommarens resor relativt sent och då jag tog kontakt med dom (detta var runt Juni, åkte slutet av Juli) så var just det problemet.

Information om STF´s stugor finner du på http://www.svenskaturistforeningen.se/ och information om Samestugorna på http://www.padjelanta.com/se/stugor/index.asp.

Information om båttrafik finner du på http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Jag bokade inga stugor i förväg och just då fanns det gott om plats men det är självklart ingenting man någonsin kan garantera. Trevlig tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg