Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes

1 till 2 dar EXTRA

Hmm.

Jag skrev faktiskt att jag trodde att det skulle ta 1 -2 dagar extra att gå på västsidan, vilket i detta fall skulle innebära att Henrik och hans kamrater skulle få 1-2 vilodagar kvar.

Naturligtvis kan man spara denna tur till senare men vill forfarande framhärda att jag tycker att det är värt den extra tiden jämfört med att plöja fram längs Padjelantaleden, även om man naturligtvis i så fall behöver ta redan på hur man ska tackla vaden (upphämtning om nu inte båtarna finns kvar).

Man kan naturligtvis även tänka sig att det skulle kunna vara intressant att gå den planerade turen baklänges, vilket skule eliminera problemet med vaden helt och hållet.

/ Stefan

Re: Väster om sjöarna

petratetra; sa:
Jag skulle tro att 10 dagar totalt räcker fint (extradagarna inräknade alltså). Men vill man ha vilodagar, topptursdagar, allmänna slappardagar osv får man ju lägga till lite... :)

Lycka till och ha det trevligt!

Hej Petra, och ni andra som svarat!

Vi är ett lite blandat sällskap med olika kondition, så jag ville kolla lite vad som är "normalt" för en sådan tur. För att inte avskräcka från framtida vandringar tänkte jag hålla dagsetapperna rätt korta. Man ska vara rädd om sitt vandringssällskap. De av oss som har lite högre ambitionsnivå, kan göra toppturer och liknande.

Som vanligt på Utsidan tar sedan diskussionen en annan riktning :) Jag har faktiskt funderat på en tur i västra Padjelanta, men det får vänta till nästa år tror jag.

/Henrik

Svar på svar

undvall; sa:
Jag skrev faktiskt att jag trodde att det skulle ta 1 -2 dagar extra att gå på västsidan, vilket i detta fall skulle innebära att Henrik och hans kamrater skulle få 1-2 vilodagar kvar.

Naturligtvis kan man spara denna tur till senare men vill forfarande framhärda att jag tycker att det är värt den extra tiden jämfört med att plöja fram längs Padjelantaleden, även om man naturligtvis i så fall behöver ta redan på hur man ska tackla vaden (upphämtning om nu inte båtarna finns kvar).

Man kan naturligtvis även tänka sig att det skulle kunna vara intressant att gå den planerade turen baklänges, vilket skule eliminera problemet med vaden helt och hållet.

/ Stefan

Ja, man får ju se till att läsa noga. Då tror jag att det absolut tar 2 extradagar. Men (som Henrik själv skrev i sitt sista inlägg) så kanske det är bättre att vänta med den turen till något annat år. Och då rekommenderar jag verkligen att gå från Stalo och ta båten först. Det fanns f.ö. inga båtar vid Tukijåkk när vi var där 1998.
b1ff; sa:
Vi är ett lite blandat sällskap med olika kondition, så jag ville kolla lite vad som är "normalt" för en sådan tur. För att inte avskräcka från framtida vandringar tänkte jag hålla dagsetapperna rätt korta. Man ska vara rädd om sitt vandringssällskap. De av oss som har lite högre ambitionsnivå, kan göra toppturer och liknande.

Det låter som en utmärkt strategi. Lugnt och fint, ingen stress. Er tur är också relativt lättvandrad med avseende på terrängen. Inte en massa höjdmeter, samt hyfsat underlag på stora delar av sträckan. Ni får säkert en jättetrevlig runda!

Ett trevligt toppturstips även för de som inte har så stora ambitioner är att knalla upp på Kisuris från Niak-hållet. Lätt men ändå med god utdelning på utsikts-fronten.

Och om turen väster om sjöarna blir av senare så finns det många tips att inhämta!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
NordhKap Padjelanta & Sarek Fjällvandring 14
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
7sjunger Padjelanta/Sarek i Juni Fjällvandring 16
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
Apelsinjos Frågor om vandring Ritsem - Ny-Sulitjelma Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3