Padjelanta - nybörjare behöver tips

Hej,

Jag har letat efter svaren på dessa frågor men inte hittat dem, så nu skriver jag ett inlägg.

Jag och min sambo tänkte gå Padjelantaleden i augusti, från Ritsem till Kvikkjokk. Vi har hyfsad grundkondition men har aldrig fjällvandrat tidigare. Vi tänkte tälta.

Hur lång tid bör man ha på sig? Finns det flera ställen där man behöver vänta på en båt, utöver Ritsem-Akka och Kvikkjokk-Padjelanta? Är det tuff terräng några sträckor?

Hur pass väl utmärkt är leden? Behöver man karta och kompass (bortsett från som säkerhetsgrej förstås)?

Kostar det något att låna dass vid stugorna? Kan man tälta i närheten av stugorna utan avgift?

Var kan man handla förutom i Staloluokta? Hur mycket kan man handla där - ska man bara ta med sig mat så att det räcker dit och sedan handla för andra halvan där, eller ska man ha med sig basvaror för hela rutten från början?

David

avslutad210712

Gäst
En bild på minilivs i Staloluokta. Vet inte om det finns andra ställen där man kan handla där men det kanske någon annan vet. Misstänker dock att Ni skall utgå från att ta med Er det Ni behöver redan från start.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20080707/slides/D5005760.htm

Har ingen aning om det kostar något att låna dass vid stugorna eller om det kostar något att tälta i närheten men det vore rätt naturligt att man får betala för möjligheten att nyttja bekvämligheterna i stugorna.

En normal tidsåtgång är 10 dagar.

Nej man behöver inte använda sig av båt annat än i början och slutet av leden.

Nej man behöver inte karta och kompass för leden är i princip omöjlig att bomma.

Det är väldigt lättvandrat hela vägen om man ser till underlaget. Däremot går man en hel del tvärs över dalarna på sträckan mellan Akka och Staloluokta vilket medför en hel del höjdmeter uppför såväl som nerför.

I år ska det enligt hemsidan (http://www.padjelanta.com) finnas följande försäljning:

Arasluokta
Försäljning av glödkakor, fisk, torkat renkött, godis och sameslöjd.

Gisuris
Fisk, bröd, torkad renkött och renkorv, säljs i mån av tillgång. Godis, läsk, öl, övrig proviant.

Låddejåhkkå
Bröd och fisk säljs i mån av tillgång.
Mindre sortiment av "Basvaror", t ex pasta, potatismos, varma koppen, godis osv.

Stáloluokta
Det finns två kiosker i byn som säljer proviant, även
glödkakor, fisk, torkat renkött och samisk hantverk finns till försäljning i mån av tillgång.

Dessutom har STF butiker i Såmmarlappa och Tarrekaise.
http://www.svenskaturistforeningen....g/Aktuell-fjallinformation/Butikspriser-2009/
Hos STF får man låna dass utan kostnad.

När man säger att det tar tio dagar, i vilket tempo är det då - går man tills man storknar eller tar man ordentliga matraster och vilar med en god bok på kvällen? Är det liksom lumpen eller semester?

Om man klickar på de olika stationerna på http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp så ser det ut som att flera stationer upphör med matförsäljning fr.o.m. 4/8.

Jag brukar alltid tipsa om att man gärna kan passa på att tälta halvägs mellan Staloluokta och Arasluokta, fantastisk utsikt.

10 dagar är i behagligt tempo, vet inte om det är som i lumpen för jag åkte mest Jeep :) Man går ungefär 3 km per timme.

I värsta fall kan ni ju ta helikopter hem från Salto.

Ha en trevlig tur.
/Ulf

Skulle ju ändå rekommendera karta, lite pinsamt då man efter 10 dagar inte vet hur långt man har kvar ens.

Den svarar även till viss del på frågan om hur ansträngande det är, och på frågan, finns det en mysig sjö bakom nästa kulle där vi kan tälta.

Jag är iofs ingen lättpackare, men så mycket väger inte kartan.

Christian

avslutad210712

Gäst
Litet tillrättaläggande bara.

När det gäller mitt svar angående om man behöver karta och kompass så handlade det om man behöver det för att hitta och då är svaret nej. Skulle dock aldrig ens fundera på att ge mig ut någonstans i fjällen utan karta och kompass därför att det är väldigt skoj att veta hur det ser ut vid sidan om leden tex om det finns sjöar som är lämpliga att tälta vid och att veta vad berg som man passerar heter

avslutad210712

Gäst
När man säger att det tar tio dagar, i vilket tempo är det då - går man tills man storknar eller tar man ordentliga matraster och vilar med en god bok på kvällen? Är det liksom lumpen eller semester?

Om man klickar på de olika stationerna på http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp så ser det ut som att flera stationer upphör med matförsäljning fr.o.m. 4/8.

Tio dagar är lugnt tempo.

Jag gick på sex dagar i fjol utan alltför stor ansträngning dvs det inkluderade fiske, bokläsning och powenaps på dagarna *L*. .

Jag har ingen egen erfarenhet av området, men i senaste Utemagasinet finns en artikel om Padjelanta. Jag vet inte om den är särskilt utömmande vad det gäller relevant info (få artiklar som är det) men det kanske kan vara värt att kolla upp?

När vi ändå...

....är inne på Padjelantaleden. Jag har alltid haft med mig liggunderlag utifall att alla sängplatser i en stuga ska vara upptagna. I år ska jag vandra Padjelantaleden, och skippa underlaget. Är det någon som vet om stugorna bruka vara fulla av folk?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg