Har nyss kommit hem från Padjelanta!
Sträckan Vaisaluokta-Staloluokta var lite av transportsträcka för mej, men det är väldigt vacker färdväg. Dock tyckte jag att sträckan Vaisa-Kutjaurestugan var lite tråkig. Hade tänkt gå upp på Boalnotjåhkkås höjdrygg för att få utsikten mot Ahkkamassivet, men vädret var för dåligt.
Strax före Kutjaurestugan rinner en bäck i en mycket vacker ravin. Sträckan Arasluokta-Staloluokta är vidunderligt vacker, leden knixar sig fram, en bit går den högt över Virihaure, det känns nästan som en havsvik nedanför stigen!
Ta tid att titta och njuta av vyerna längs vägen.
Ta tid på er i Stalo! Unna Dijdder är en fin utsiktspunkt trots att det inte är så högt.
Gå leden från Stalo mot Tuottar sex-sju km. Efter passage av bron över Bållavrjåhkå syns en stor gruspyramid liten bit bort till vänster. Klättrar man upp på den får man en överraskning!!!
Fiska! Det gjorde "alla" jag träffade...
Ska ni gå tillbaks samma väg som ni kom från Stalo, bortsett sista etappen ner till Änonjalme?
Varför inte gå upp till Sårjåsjaure istället, och flyga helikopter tillbaks till Ritsem fån Stalo?
Sårjåsjaure är en av de vackraste platser jag besökt!
Myggen lär inte vara nåt besvär i september, men lite kallare både på dagar och nätter är säkrast att räkna med. Leden är det inget trix med, välmarkerat och broar över alla större vattendrag.
God tur!
BM