Paddlingshastighet

Jag är helt novis på paddling så jag har några frågor jag gärna vill ha svar på.
Hur långt paddlar på en dag -ca:8 tim.? (ungefär)
Hur lång tid tar det att paddla längs Klarälven från riksgränsen till Karlstad?

Med någon ordinär standardkajak (om det nu finns någon sådan) borde alla kunna klara någon mil på ett par timmar. Ingen vind, ingen ström och ingen rast (typ strandhugg).

Sen är det väl mer en fråga om hur LÄNGE man klarar av att SITTA i en kajak per dag.
Vilken kondition man har, vilket tempo den långsammaste önskar hålla osv.

Sen tillkommer alltid vind, ström och raster i alla fall...

thomas

Med någon ordinär standardkajak (om det nu finns någon sådan) borde alla kunna klara någon mil på ett par timmar. Ingen vind, ingen ström och ingen rast (typ strandhugg).

Sen är det väl mer en fråga om hur LÄNGE man klarar av att SITTA i en kajak per dag.
Vilken kondition man har, vilket tempo den långsammaste önskar hålla osv.

Sen tillkommer alltid vind, ström och raster i alla fall...

thomas

Paddlar man i grupp, där en del är nybörjare, och vi pratar ordinära havskajaker är 6 km en rimlig snittthastighet för varje paddlad timme. Om man då inte har motström, och heller inte motvind, är det bara att räkna ut hur många timmar du tror ni paddlar och hur långt Ni kommer.

Fortfarande havskajaker, men för långturer, och vana paddlare, 8 km/tim är en rimlig hastighet att räkna på.

--- Mats ---

Är man riktigt duktig(tränad) så kan man som täten gjorde på Orust Runt paddla 100km på under 10timmar! Alltså en fart på över 10km/h! Sen vet jag att rekordet på Göta kanal loppets 34km havskajaks lopp ligger på 11,65km/h i snittfart, visserligen med mkt snabb havskajak å en mkt duktig paddlare ;)

/Janne

"Vildmark i Värmland" är ett välrenommerat företag som bla anordnar kanotfärder på Klarälven (kanadensare). De kan säkert svara på alla dina frågor. Så här skriver de om sina färdiga kanotpaket på Klarälven (www.vildmark.se):
"Klarälvens lugnt strömmande vatten är en
paddeltur mycket lämplig för familjer och
nybörjare. Förutom fin paddling finns här
gott om stränder och sandöar som inbjuder
till strandhugg och en kväll vid lägerelden.
Är man vaksam kan man få se bäver som
dyker upp framåt skymningen.
Välj mellan 6 dygn, ca 100 km med start i
Branäs eller 3 dygn, ca 50 km med start i
Stöllet. Båda alternativen slutar i Gunnerud."

Är ni sugna på att testa lite fors, så erbjuder Villmarkskompaniet på andra sidan gränsen duktiga guider och lämpliga forsar ("stryk" på norska).
http://www.villmarkskompaniet.no/?page=elvekajakk&ref=flereaktiviteter&s=

För en massa år sen paddlade vi från Norska gränsen, ner över Höljessjön och sen ett lyft förbi dammen. Sjön var ingen höjdare, reglerad som den är med stora skillnader i vattennivå. Lågt vatten då vi paddlade där, och zonen mellan hög & lågvatten får man väl påstå var en lysande illustration över att inte heller vattenkraft är helt oproblematisk ur ett miljöperspektiv.

Vi paddlade canadensare då, 2 dagar var vi ute och tog upp mitt mellan Sysslebäck och Stöllet. Runt 6 mil har jag för mig och då släpade vi ändå upp kanoterna två gånger längs Strängsforsen för att få njuta av åkturen fler gånger. Det här var innan jag började paddla kajak och i kajak hade den sträckan varit ännu roligare såklart. Har för mig att hela vägen ner till Sysslebäck så var det rätt ordentlig medström så den biten går säkert fort. Har inte paddlat resten av sträckan till Karlstad, vad kan det vara, 15-20 mil?

Med tanke på att ni har medström så bör ju en vecka räcka gott och väl och ge er utrymme att slappa lite också. Om mina minnesbilder fortfarande stämmer, det här är ju som sagt länge sen så kan ni skippa Höljessjön och lägga i nedanför dammen. Sjön är som sagt ingen höjdare men sen var den sträcka vi paddlade, ner förbi Sysslebäck riktigt rolig.

En minnesvärd liten "incident" från den paddlingen var ju att första gången vi tog oss nerför forsen så välte vi, mer vilja än kunskap och omdöme på den tiden... Öppen canadensare med utrustning "vattentätt" packat i sopsäckar. Tältet såg vi aldrig mer men resten bärgades. Det här var sensommar/tidig höst så när vi skulle slå läger var det becksvart. Ficklampan var packad i samma säck som tältet så vi famlade oss uppför en brant strandbrink tills vi hittade platt mark där vi la ut liggunderlag och gick till kojs. Vaknade på natten av att "något" höll på att släpa iväg mig, trodde min sista stund var kommen. Vilt fäktande för att komma ur sovsäcken och skrikande i beckmörkret försökte jag skrämma iväg björnen som jag var övertygad höll på att äta upp mig. Visade sig sen att det var en ko som hade idisslat i sig en bit av min sovsäck där i mörkret...

God tur och passa er för kossorna!

Tackar så mkt för alla svaren. Tackar oxå "rija" för anektoten och varningen för människoätande kossor! (Verkar farligt längs Klarälven. Stannar nog hemma i Jämtland i sommar :))

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg