Hej Peter!
Jag har inte testat att paddla där, men har vandrat från Sitoälvsbron till båtplatsen i Laitaure. Kan bekräfta att det INTE går att paddla mellan dessa sjöar, det är en bred & grund, rejält stenig fors.
Vet inte riktigt hur det är att komma iland i Tjaktjajaure, men vägen mot Sitoälvsbron är kantad med renstängsel, och jag kan tänka mig att det är brant.
5 km låter kort, jag har för mig att vägen från Sitoälvsbron till båtlämningen är drygt 1 mil. Väl vid båtlämningen i Laitaure är det inga problem att komma i sjön. Fin strand, finns även en brygga.
Hoppas du har mycket paddelvana, speciellt om du ger dig ut i öppen kanot. För att vara en ganska liten sjö så blåser det upp ganska rejäla vågor på Laitaure. När vinden tar sats från fjällen genom hela Rapadalen så blåser det rejält.
Det är en underbart vacker natur, vet att jag höll på att tappa andan när jag kom körande på vägen mot bron och man plötsligt fick en första skymt över sjön rakt in i Rapadalen. Hoppas du kommer iväg, och får en trevlig tur. Det är väl värt alla ansträngningar! Glöm inte myggmedlet bara!
Ta gärna en titt på
http://arrsjoblomman.zcout.se/
Gå in på "Fotoalbum", längst ner på sidan hittar du rubriken "Medlemmarnas privata äventyr". Bland dessa finns "2006 - Linnea, Jerker och Elinor i Sareks vildmark". Inte mycket till hjälp för att planera din paddeltur, men lite bilder att titta på och drömma dig dit....!