Jag och min påg ska i september fara upp till Lofoten och paddla havskayak. Har någon lite information om dessa farvatten.
Vi planerar att ta med våra egna kayaker och köra bil upp till Lofoten. Jag har nyligen skaffat en tidvatten-tabell över området. I övrigt har vi 1:50 000 landkartor. Det har ofta varit bättre att använda landkartor till paddling än sjökort. Vi planerar att paddla runt Moskenesöja och Flakstadöja. Om vädret tillåter hoppas vi att paddla ut till Vaeröj och Röst. Vi hoppas även att paddla i området runt Raftsundet.
Är det något speciellt med strömmarna eller annat som vi ska tänka på?
Finns det strömkartor som kan var till nytta eller är de i för stor skala? Jag har inte hittat några i Sverige.
Jag har hört att man ska passa sig för någon ström som går utanför Moskenesöja. Har någon några tipps?
Finns det något speciellt att tänka på om vi paddlar över till Vaeröj och Röst?
Finns det något annat område som någon kan rekommendera?
Vi ser fram emot en trevlig tur till Norge.
Vi planerar att ta med våra egna kayaker och köra bil upp till Lofoten. Jag har nyligen skaffat en tidvatten-tabell över området. I övrigt har vi 1:50 000 landkartor. Det har ofta varit bättre att använda landkartor till paddling än sjökort. Vi planerar att paddla runt Moskenesöja och Flakstadöja. Om vädret tillåter hoppas vi att paddla ut till Vaeröj och Röst. Vi hoppas även att paddla i området runt Raftsundet.
Är det något speciellt med strömmarna eller annat som vi ska tänka på?
Finns det strömkartor som kan var till nytta eller är de i för stor skala? Jag har inte hittat några i Sverige.
Jag har hört att man ska passa sig för någon ström som går utanför Moskenesöja. Har någon några tipps?
Finns det något speciellt att tänka på om vi paddlar över till Vaeröj och Röst?
Finns det något annat område som någon kan rekommendera?
Vi ser fram emot en trevlig tur till Norge.