paddling i Vancouver

Jag kommer (om allt går i lås) åka till Vancouver 1-2 månader i vår. Är det någon som har paddlat där som kan ge lite tips på uthyrare, klubbar eller någon som ordnar organiserade turer. Hur är paddlingen där? Tips på turer?
Jag vill dessutom gärna ha förslag på annat man ska/kan se och göra i närheten. Jag kommer att ha bil så avstånd på några mil är inga problem.
 
Hejsan

Det är snart 10 års sen jag var i Vancuver så jag har ingen koll på var man hyr kajak idag. Jag vill ändå rekommendera dig att åka till Vancuver Island och besöka Nanaimo på nordspetsen som har fina kajakvatten med val och havsörn. Hela öns västsida är mkt fin för övrigt.

Matsson
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Även jag var och paddlade i området för cirka tio år sedan(!). Vi startade nånstans ute på Vancouver Island. Riktigt fint!
 
Deep Cove

När jag var utbytesstudent i Vancouver 93-94 minns jag att vi åkte till Deep Cove och hyrde kanoter. Vad jag minns så var det ett ganska litet uthyrningsställe då. Det var i alla fall mycket trevligt att paddla i fjorden.
Kanske har har man nu utökat businessen en del.

http://www.deepcovekayak.com/
Mvh
 
Annat i Vancover

Eftersom jag var där ca 9 månader så finns det ju en del att rekommmendera.
Självklar är det ju de mycket trevliga toppturerna i bergen som är det stora.
Detta gäller ju både till fots och på skidor beroende på årstid.

Till fots var vi t. ex. på Black Tusk och The Lions lite norrut och Needle Peak en bit österut.

Sedan har vi Museum of Anthropology på UBC som var ett riktigt läckert museum speciellt om man intresserar sig för alla möjliga indiankulturer på hela kontinenten.

Wreck Beach precis intill får man inte heller missa Det är en lustig subkultur där det även finns nakenbadare son faktiskt inte störs av vanliga människor, studenter, m fl. Jag vill minnas att det möjligen också var en inofficiell fristad för marijuana även det inte var så påtagligt när jag var där.
I alla fall så var solnedgångarna där speciella. Jo folk samlades nämligen där nere när det började närma sig och sedan väntade man in solnedgången. Och precis i det ögonblick solen försvann bakom horisonten så utbröt alla i ett stort jubel. Ganska mäktigt faktiskt.

Annars minns jag att China Town och Gas Town var häftiga att promenera omkring i Det fanns en väldigt fin kinesisk eller japansk trädgård däromkring minns jag vidare.

Nöjeslivet var nog bäst i Kits med centrum som tvåa.
Marknaden Granville Island var också helcool.

Mest överskattat var nog Stanley Park. Visserligen var akvariet fint, men akvarier finns det ju överallt. Vill man ha cool natur mitt istan så är nog UBC det bästa. Det var riktigt trevliga löpturer på stigarna i den lilla regnskogen.
Jag längtar faktiskt tillbaks nu. Kanske blir det en tur till OS./Mvh
 
matsson; sa:
Hejsan

Det är snart 10 års sen jag var i Vancuver så jag har ingen koll på var man hyr kajak idag. Jag vill ändå rekommendera dig att åka till Vancuver Island och besöka Nanaimo på nordspetsen som har fina kajakvatten med val och havsörn. Hela öns västsida är mkt fin för övrigt.

Matsson

Kom precis på att jag för 15-20 år sedan läste om en svensk som varit vid ett vatten drag (system?) en "bit" norr om Vancuver (förmodligen 100 mil ?) där han paddlade i nån flod och sjö som gick mer eller mindre gick runt i en fyrkant, och man kom tillbaka till nästan samma ställe som där man startade.

Var tvungen att hämta en karta, och det verkar vara ca. 60 mil norr om Vancouver och heter Eutsuk Lake. Kan vara värt att kolla upp.

Förövrig så var det inte Nanaiomo som var så upphetsande, utan Tofino, som ligger på norra spetsen på en halvö ungefär mitt på Vancuver Islands västsida.

Ha en god tur

Matsson
 
Jag var en kortis (1v) på Vancouver Island i somras efter en konferans. Efter en vandring i paradise meadows (www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=15445)stack jag till Tofino. Där fanns det hur många kajakuthyrare som helst. Men det var oxå grymt mkt folk så jag tog första bästa båt taxi till en fantastiskt fin hemlig ö strax utanför som heter Vargas Island :eek:)Den är till hälften privat o gumman som har ett litet inn på en sida av ön vill inte få massor med turister dit. Men bara en båttaxi snubbe som får lämna av folk o det är så hon reglerar turismen där. Men kommer man dit med kajak är det ju givetvis ingen som kan hindra en att sova där på nån av de enorma sanstränderna som finns (www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16126). Hade för övrigt besök av en ensam varg runt tältet så fort jag var borta en stund (spåren fanns överallt på sanden). Men jag snackade oxå en del med lokala människor och de rekommenderade nog hellre att åka t ex till Nootka Island, men är man där 1-2 mån hinner man nog se hela västkusten på ön (ostkusten är inte särskilt märkvärdig). Jag planerade inte ett dugg utan direkt efter konferanse frågade jag folk ute på gatan hur jag tar mig till Vancouver Island. Därefter letade jag reda på en vildmakrsbutik på ön o fick tipsen på de här två ställerna jag besökte. O jag tror nog att de kan ha varit bland de finaste ställerna på hela ön o jag hade definitiv inte kommit till dessa ställen om jag hade försökt planera allt via nätet. Om du ändå skall vara där så länge o har tillgång till bil så är mitt tips: skit i o planera!! du kommer säkert att ändra dina planer ändå när du har pratat med männisor där o det blir definitiv mer av ett äventyr då!
 
Tack för alla tips! Jag tror jag går på Puttris förslag med planeringen, dvs att inte planera så mycket. Jag tar dock med mig alla era förslag på aktiviteter så får vi se.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg