Paddle leash

Att inte binda ihop paddel-kajak-paddlare är bara så dumt så det finns inte, lika dumt som att inte ha fungerande dödmansgrepp på en båt eller vattenskoter.

Med all respekt, men jag har aldrig sett någon i en klassisk kajak som haft en lina mellan sig och kajaken. Eller i en sit-on-top heller för den delen. De enda jag sett med en sådan lina är surfare och SUP-paddlare.

Är själv också mycket skeptisk till att det är en bra ide, eftersom det ökar risken för trassel i en nödsituation, t.ex. vid kamraträddning.

Teknikern, hur gör du om du måste gå upp på en viss sida av kajaken men linan du sitter fast med i kajaken är snodd runt skrovet? När paddelsäkringen dessutom snott sig? Har du en lättillgänglig kniv/linskärare för dessa situationer? För det är ju en möjlighet som kan uppstå och man behöver förutse en lösning på.

Paddeln sitter fast i kajaken i ena fästöglan till sitsen med bungieecord, Jlnan mellan mig och kajaken sitter i fören, ligger på ena sidan på skrovet och resten ligger i en hög bakom sitsen på lastdäck och andra änden går därifrån till en karbinhake som sätts fast i en D-ring i torrdräkten (ja fästet håller att lyfta en människa i). Dessutom är linan kinkfri och 30 meter lång.

En sit-on-top tar man sig i med lätthet från vilken sida som helst och i nästan vilket väder som helst, jag har testat i 2,5-metersvågor från alla håll och,,,,,,,inga problem alls.

Teknikern, hur gör du om du måste gå upp på en viss sida av kajaken men linan du sitter fast med i kajaken är snodd runt skrovet? När paddelsäkringen dessutom snott sig? Har du en lättillgänglig kniv/linskärare för dessa situationer? .
Nej jag har ingen kniv, det är väl bara att sno tillbaks paddelsäkring och lina eller? Jag har trasslat med så mycket linor i min dar både ovanför, i och under ytan så jag är inte ett dugg orolig över en sån situation, dessutom är det enklare att reda upp sånt när man kan göra det i ansiktshöjd, dvs. när man är kvar i vattnet.

Skulle själv aldrig använda en leash den är ju bara i vägen. Trasslar, verkar läskigt om den fastnar i en paniksituation. Hur sak man då kunna trassla ut det om det är panikbråttom? Går det att rolla med en sån?? Jag föredrar att ha paddeln fri. Jag har en reservpaddel på kajaken men ingen reservkajak på paddeln om jag måste kliva ur i skarpt läge om jag inte kan rolla upp av någon anledning.

Skulle själv aldrig använda en leash den är ju bara i vägen. Trasslar, verkar läskigt om den fastnar i en paniksituation. Hur sak man då kunna trassla ut det om det är panikbråttom? Går det att rolla med en sån?? Jag föredrar att ha paddeln fri. Jag har en reservpaddel på kajaken men ingen reservkajak på paddeln om jag måste kliva ur i skarpt läge om jag inte kan rolla upp av någon anledning.

Jag har alltid en kajak i reserv med mig, i släptåg utifalll att liksom! ;)

Med en lina mellan sig själv och kajaken så blir det aldrig panik, bara att hala tillbaks kajaken ifall den rymmer och panik för att man hamnat i sjön, varför då? Det är vatten och inte saltsyra i sjön och havet och man kan ju ligga hur länge som helst och reda ut ev. trassel. Fö. har jag aldrig nån gång upplevt att en fånglina till paddelnvarit i vägen.

Ja då får han stå sitt kast med livet i insats. Så var det med de, vissa använder en lina mellan paddel och kajak, mellan paddlare och kajak. Upp till den enskilda att avgöra hur denne vill disponera sin utrustning i fält.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg