Hej Charlotte!
Jag delar såklart gärna med mig av mina erfarenheter! Lyssnar gärna även till andras erfarenheter, idéer och så.
Just den tur jag gjorde är nog inte att rekommendera (Nynäshamn, södra Järflotta, Gunnarstenarna, Gotska Sandön). Iallafall inte non-stop. Den skulle nog bli trevligare om man paddlade ut till ett yttersta skär och sov ut där, innan själva överfarten. Nu blev det ju som två långa dagsetapper på rad... har inte räknat ihop den faktiska distansen, men det är ju i storleksordningen 100km. Nu är många av skären vid Gunnarstenaran fågelskyddsområden, så där kan man inte gå iland. Så gör man en sådan här tur, så skall man ha testat att paddla motsvarande sträcka förut. Lär känna din förmåga / kapacitet / dina gränser på ett så säkert sätt som möjligt.
Har själv testat att göra en sådan här non-stop paddling förut, och då hade jag land i närheten och kunde avbryta ifall det skulle behövas (och det behövde jag, tog en timmes sovpaus på en ö). Då paddlade jag i rent tränings och erfarenhetssyfte Stockholm/Gamla Stan -> Västerås. Stack dessutom iväg på kvällen, efter ha klippklättrat hela dagen. Det var ett sätt för mig att få reda på vad man orkar med., så att man inte planerar nåt man inte klarar av. Sen skall man ju sträva efter att ha backup-planer. Förberedelser betalar sig alltid.
Hade gett mycket för att få kliva ut en stund ur kajaken under natten denna ggn oxo ... men det var ju 360 grader horisont hur länge som helst. När man väl såg ljuset från fyrarna på Sandön bryta igenom nattmörkret, så var det ca 30 km kvar. Inkluderat fika- och kisspauser så tog det ju säkert 6 timmar att paddla den sträckan. Har inte kollat på GPS-datat än.
Gör dock inga överfarter utan en marinradio (VHF), och kompetens att använda den. En av de största farorna är de stora fartygen som kör där ute på det öppna havet, å de lyssnar på kanal 16. En kajak synns inge vidare på deras radar, och är det lite vågor så syns den inte alls. Sen har de ju autopiloter med GPS navigering ... men ingen har vad jag vet "auto-kajak-detektorer".... Störst kör överst, är det enda man kan lita på. Så det gäller att paddla en rutt där man håller sig ifrån dem så mycket som möjligt. Nattetid måste man ha med sig en stark ljuskälla, som man kan lysa upp kajakdäcket med, och att lysa på dem för att de skall upptäcka en.
Det största misstaget jag gjorde under denna tur var att inte få tillräckligt med sömn natten innan (pga att packandet drog ut på tiden, och att jag körde till Nynäs först samma morgon, och andra omständigheter).
Nickade till många ggr under sista tredjedelen av paddlingen. Tror tom jag paddlade några paddeltag i sömnen under de sista timmarna... helt plötsligt var man 20 grader ur kurs, och man hade inge minne av hur det gick till. Då såg men redan Sandön i horisonten, så det var lätt korrigerat. Det skall inte behäva hända om man är utsövd innan avfärd.
Hälsningar,
/Christopher Graae