Ni prylnissar hur lång tid förväntar ni det kommer att ta från det ni ramlat i vattnet 2 km från land i högsjö tills fjällräddningen tar hand om er?!?!
Det är möjligt att vi prylnissar har andra förväntningar än ni som sitter på kunskapen.
Jag är visserligen stadsläpp också, så jag är inte att lita på utomhus, men jag hade inte förväntat mig att fjällräddningen skulle dyka upp alls. Däremot förväntar jag mig att sjöräddningen möjligen dyker upp. Blir i alla fall mindre förvånad.
Om jag har tryckt på knappen på en PLB, då ligger jag verkligen brunt till.
Har jag torrdräkten på mig kanske jag överlever tills sjöräddningen (eller fjällräddningen) kommer.
Är jag bara 2 km meter från land (som jag ser) och vind/vågor tillåter mig att komma närmare, så försöker jag väl simma iland. Förmodligen försöker jag först simma sen trycker jag på knappen om det inte går. Frågan är om det verkligen är rätt tänkt.
Var går gränsen?
Man kan se på det på 2 sätt, inte förorsaka onödiga larm, eller ge sjöräddningen lite marginaler så dom lyckas. Det är nog roligare att hitta någon som larmat men lyckats ta sig i säkerhet själv, än att hitta någon är redan död eller är så dålig så han/hon dör under sjukhustransporten.
thomas (vill ha knapp, vill inte trycka på den)