Paddlare = bajsare?

Uthyrarnas bidrag...?

Intressant tråd!

Kan man tänka sig att de miljömedvetna uthyrarna hakar på och utrustar varje kajak (eller varje grupp) med en liten trädgårdsspade som tillägg till öskaret/svampen och det patetiskt lilla sjökortet man brukar kunna få med i paketet?!?

/Roland

Bra ide med uthyrningsspade

Jovisst kan man tänka sig att uthyrarna förser, om inte varje enskild, så i vart fall varje grupp, med en lämplig spade. Jag ska genast diskutera det seriöst inom det företag där jag är medarbetare. Tack för idén!

mvh,
Jens

Re: Toapapper swoosh

sajberjohan; sa:
Skiten kan man lätt gömma med lite kvistar, löv och annat som finns i naturen.

Jag fick lära mig att den metoden duger inte alls, inte ens om man lägger skiten i ett taggigt snår så ingen trampar på det. Jag tyckte att djuren gräver ju inte ner sin skit, så varför skulle vi? Men jag fick snabbt lära mig att det är en helt annan bakterieflora i vår avföring vilket gör att risken är mycket större att ytvatten förorenas.

Annars är det ju så, som nån annan skrev, att gräver man ner det tar det längre tid att brytas ner (nedbrytning utan syretillgång går långsammare än med syretillgång, det vet ju alla som komposterar själva).

När det gäller dasspapper så tror jag inte bajsare är det största problemet, det är nog tjejer som kissar i nåt buskage. Då gräver man ju knappast en grop där man kan kasta pappret, elda det när det är vått efter torkningen funkar nog inte heller, och många tycker väl att det är "ofräsht" att bära med sig pappret (även om det ligger i en plastpåse).

Kom f.ö. på ett tips om man tänker bära ut dasspappret: Lägg det i en påse med lite kaffe i, det döljer lukten bra. Nån på backpackinglight använde de tomma snabbkaffepåsarna för dasspapper.

Plastpåse

Vilket diskussionsämne:) Men ok här kommer mitt bidrag.

Ha plastpåsar som går att försluta. Gör vad ni ska i dom och ta med till närmaste latrin och dumpa. Vips inga spår efter er. eller rättare sagt oss.

Lite extremt men det funkar. Gjorde så under värnplikten.

Mera situationsanpassat

Hej.
Vill vidga perspektivet något.
Vad det handlar om är sunt förnuft och omsorg om de som kommer till platsen efter en.

Det är som alltid några som bär sig illa åt precis som med hundägare. Många plockar upp resterna med påse när Fido gjort ifrån sig på gångvägar etc men det finns några som ger resten dåligt rykte.

Jag har svårt att bli upprörd över att någon bajsar och täcker över resterna med mossa, kvistar, stenar etc under någon buske förutsatt att man är i ett rejält skogsparti och en bra bit från eventuella stigar. Om sedan en hund springer lös och rullar sig i detta är det mer hundägarens fel än bajsarens!

Det avslöjande toapappret kan man kanske pressa ned med en pinne i ett hål som man gjort med samma pinne? Att elda upp pappret går bra om man lägger det på sten annars kan det resultera i markbrand vilket jag själv konstaterat (jag släckte själv).

Att bakterierna skulle vara så farliga om bajset stannar ovan marken kan jag inte förstå förutsatt att man inte bajsar i anlutning till en fjällbäck och varför skulle man göra det? Det vanligaste sättet att förorena vatten är nog med bakterier från huden eller ändtarmsöppningen när man badar eller tvättar sig.

Såg för en vecka sedan ett exempel på en frekventerad kommunal badstrand vid en liten sjö i Stockholmstrakten. Den ettårige gossen hade bajsat och fadern gick ned med den nakne pojken mitt på stranden bland folket och sköljde loss en rejäl bajskorv mellan benen i det grunda vattnet.
Inte så aptitligt.

På ett klippskär kan det vara omöjligt att gräva ned exkrementerna. Då tycker jag att det är bättre att bajsa direkt ned i havet än att lämna visitkortet väl synligt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att toaspade försvarar sin plats i kanotpackningen men det finns andra bra sätt.

Thure

Uthyrarinfo

thureb; sa:
Det är som alltid några som bär sig illa åt precis som med hundägare. Många plockar upp resterna med påse när Fido gjort ifrån sig på gångvägar etc men det finns några som ger resten dåligt rykte.

Just precis problemet!

Jag tror att problemet inte är att folk med flit skiter fel, jag tror att det är kopplat till folks friluftsvana. Det är helt enkelt många nybörjare, både i kayaken och i friluftslivssammanhang. Det är självfallet jättebra att fler utövar friluftsliv, men de behöver information som kanske vi mer vana tycker är självklar. Skittips, allemansrätten, hur man respekterar fågelskyddsområden och andra uppförandekoder.

I tråden har flera bra tips kommit fram:
1) Spade - ta med själv och uthyrarna bör skicka med
2) Trampregeln
3) Uthyrarinfo. Kanske klisterlappar att sätta på flytetygen.

Kul med många förslag, kanske finns det fler förslag?

Staffan

Är det bara paddlare som bajsar?

Efter en helg i Stockholmns skärgård, är det lätt att konstatera att paddlarna är i minoritet i jämförelse med övrigt båtfolk som frekventerar öarna. Senaste strålande helg fanns det knappt en ledig kobbe och vi fick finna oss i att ha grannar inpå oss varje natt.
Dom flesta båtarna var inte sådana med egen toalett med tank att tömmas i hamn. Dessa människor lär väl också bajsa! Hur skiljer tillsyningsmännen ut kanotisternas bajs?
Jag måste erkänna att jag ytterst sällan råkat ut för att det ligger kvar något synligt på öarna, speciellt med tanke på hur mycket folk som rör sig. Jag lämnar inte heller efter mig den minsta smula, åtminstone inte på ett sätt som kan störa någon annan. Båtfolket har också slutat slänga sina sopor över bord, stränderna är förvånansvärt rena. Svårt att ens hitta en plankbit att dra upp kajaken på. Då skulle ni se hur det ser ut i Finska viken på Finlands stränder. Mjölktetrorna verkar ha nått Ryssland nyligen, dom finns överallt med sina ryska bokstäver tillsammans med flaskor, glödlampor, lysrör mm.
Men fortsätt att göra era exkrementer osynliga, lägg också undan matrester, grönsaksrens, apelsinskal mm så att det inte syns. Trots att det är lätt nedbrytbart är det inte så kul att komma till en komposthög ute på skären.
Eftersom vi är så oerhört många som är i farten ute på skären är det naturligtvis viktigt att varenda en tar sitt ansvar, och glöm inte cigarettfimparna, ni som röker!
\c

Re: Är det bara paddlare som bajsar?

cwmint; sa:
... Dom flesta båtarna var inte sådana med egen toalett med tank att tömmas i hamn. Dessa människor lär väl också bajsa! Hur skiljer tillsyningsmännen ut kanotisternas bajs?...

Kan det vara så att båtåkare är ett gammalt och etablerat fenomen i skärgården, medan kajakfolket är ett relativ nytt inslag. Därför är det "givetvis" alltid det "nyas" fel, eftersom allt alltid var bättre förr.

Möjligen ligger kajakskiten på andra ställen då det genomgående magiska ordet i alla kajakskildringar är "dit där inga andra båtar når."

Dessutom tror jag att den affärsdrivande skärgårdsbefolkningen har större överseende med båtfolk som spenderar massa pengar på bensin, mat, öl, cigaretter jämfört med asketiska kajakpaddlare som medför allt hemifrån "08-området" och dessutom försöker parkera gratis överallt. Jag har läst sådana tongångar från fjällen, men då gällde det spendersamma skoteråkare vs. snåla skidåkare.

Min erfarenhet är att tillsynsmännen alltid har en negtiv inställning till det mesta. Bara en sån sak att de kan få öknamn som "Den onde på Bullerö"...

Per

Inte bara paddlare.......

.skitar ned. Kan berätta att det är nästan lika tätt mellan högarna och pappren i vissa fjällområden som det verkar vara i skärgården.
Tyvärr gör terrängen och dagsetapperna att de flesta vandrarna hamnar på samma ställen på em när man slår upp sina tält...... och följdaktligen så måste ju en del behov uträttas inom en ganska liten yta och det blir ju då ungefär som på en stor skärgårdsö...... inte kul att vända på stenar som redan blivit vända en gång.......
Ha det gott!

Re: Inte bara paddlare.......

jokkmokk; sa:
.skitar ned. Kan berätta att det är nästan lika tätt mellan högarna och pappren i vissa fjällområden som det verkar vara i skärgården.
Tyvärr gör terrängen och dagsetapperna att de flesta vandrarna hamnar på samma ställen på em när man slår upp sina tält...... och följdaktligen så måste ju en del behov uträttas inom en ganska liten yta och det blir ju då ungefär som på en stor skärgårdsö...... inte kul att vända på stenar som redan blivit vända en gång.......
Ha det gott!

Ja, på vissa platser i fjällen ser det rent ut sagt fördjävligt ut. Ett tips är att undvika att rasta vid bron/renvaktarstugan vid foten av Gådoktjåhkkå. Där ligger minsann gammalt dasspapper under och bredvid varje sten. Trots att där finns MYCKET sten. Och vid renvaktarstugan har folk dumpat sina sopor på marken utanför något som kanske kan vara en privat soptunna, vilket fått till följd att hela slänten ser ut som resterna efter slaget vid soptippen. Mycket trist med tanke på att de flesta nog åker till Sarek för att uppleva den absoluta vildmarken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg