Paddlande grustag!

Re: Re: Naken

nermander; sa:
Att det går långsammare än när man träningspaddlar spelar väl ingen roll?
Klart det spelar roll. Fort = roligt och skönt. Långsamt = tråkigt.

Nu är väl kanske skillnaden inte gigantisk i detta fall. Men jag, som hit-o-dit-joxande plattpaddelpaddlande lutsvängare utan skedda, upplever paddlingen som klart mer njutbra när skutan är tom.

Tveklöst är det dessutom stor skillnad att sitta i den ännu lättare motionskajaken på sjön än i min tunga havsskuta. Det är ett helt annat svung i paddelsvingen. Jag liknar gärna jämförelsen havskajak versus lämpligt motionsekipage med fjällvandring versus löpning - det är en bild som funkar himla bra för mig.

Men visst finns det något som är lite halvtråkigt med materialfokusen i många sporter... Men det är ju knappast konstigt. ;-)

Re: Re: Re: Naken

olle11; sa:
Men visst finns det något som är lite halvtråkigt med materialfokusen i många sporter... Men det är ju knappast konstigt. ;-)[/i]

Håller med om att det är halvtråkigt.
Till hälften är det dock förstås roligt med materialfokuset!

Visst är det roligt med bra materiel, men jag tror att majoriteten av kanotmotionärer har väldigt lite fokus på det. Det går att placera sig bra med en 30 år gammal kajak och även över 50 år gamla kajaker har fungerat utmärkt. Det är få sporter man kan använda så gammal utrustning i originalskick.

T.ex. står sig en VKV Anita från 40-talet utmärkt i konkurrensen med dagens kajaker i klassen HK kort. Lättare och snabbare än de flesta havskajaker. Enda nackdelen är att de inte är lika lättpackade som dagens kanoter.

M.a.o. är det på tiden att utvecklingen går framåt.

Re: Re: Re: Re: Naken

nermander; sa:
Är det för att ha roligt eller är det för att tävla mot andra? :)

OCH, istället för ELLER? :)
Nämendufattarju. Det är en annan känsla helt enkelt...

(Nä, själv satsar jag bara på känlan, tävlar aldrig, har inte varit min grej. Men svunget i paddelsvingen känns viktig. Alltså; gärna lättare skutor - och jag förstår grustagsfrustrationen hos dem som tävlar.)

[Ändrat av olle11 2005-06-09 kl 12:43]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ylva L Ljudligt paddlande Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg