Paddlande grustag!

jo jag var på getskär i helgen och körde loppet där och det har nog aldrig varit så mycket grus ute och paddlat på en gång. Vart vill jag då komma. Jo en tung havskajak väger 25kg och de flesta runt 22 kg (i alla fall de kajaker som tillhör ägare som har någon som hellst ambition att köra i tävlingar eller motionera). Nu pratar vi Glasfiber/polyester och inte på något sätt är något extremt Space age laminat. Jag vet att vi var minst 4 st som paddlade med 10+ kg i båten. DET ÄR JU LÖJLIGT!!! De där reglerna måste ändras 20 max 22 kg är ok men f_n inte 28kg.

Skall det vara så att alla som är träningsinriktade med sin paddling skall lägga 8-10 kg i lådan för att kunna tävla.

Det är som att man i standardbilsracing skulle ha ett regelverk där alla bilar var tvungna att väga 2.8 ton för att få vara med och detta bara för att även minibussar är registrerade som personbilar.
 
Det hela låter ju jävligt tråkigt helt enkelt... Nån borde ta ett nytt beslut! Vem?

En helt annan grej, jag surfade iväg till Revals hemsida men hittade inga resultat... Jag har en kompis som var med så jag är nyfiken.
- Hur gick det?
- Har du länk till resultatet Siven?
Patric
 
olle11; sa:
Det hela låter ju jävligt tråkigt helt enkelt... Nån borde ta ett nytt beslut! Vem?

En helt annan grej, jag surfade iväg till Revals hemsida men hittade inga resultat... Jag har en kompis som var med så jag är nyfiken.
- Hur gick det?
- Har du länk till resultatet Siven?
Patric

googla till
getskärs kajak och fritid
 
Arneri; sa:
Tankegången är nog att K-1 lång och kort skall vara för vanliga "pråmar" lastade med lite bra att ha med sig prylar som t.ex extra paddel, flottör, bogserlina, kök, nödraketer och pump.
http://www.kanot.com/files/{150BF861-7A1C-418E-8691-4726DC92025D}.pdf
Tror att Eians Spitsbergen väger närmare 28 kg.

För lite lättare och smalare kajaker finns den öppna klassen.

Ja, hur gick det?

Jag vet vad tanken var men det slog snett. Vem vill ta med sig allt det där när man tävlar. Min personliga åsikt är att man borde ha en havskajak klass och en öppen klass men det är kanske inte rätt. I alla andra sporter är tävling det som driver utvecklingen framåt på de flesta områden. Ibland spårar det ur och man får skriva om reglerna för att hålla de på en vettig nivå. I kanotmaraton hadde vi fri vikt till 1998 men när kajaker på under 5 kg som höll 2-3 lopp kom ut gjorde man 8kg regeln. Vi är långt ifrån en liknande situation med havskajaker och regelverket är ändå skrivet för att gå ett par steg tillbaka i en utveckling som inte ens börjat.
 
Men öppen klass ger ju alla som kan satsa på en särskild tävlingskajak möjligheter att tävla med den. K1-lång/kort är väl till oss andra pellejönsar?

Det stora flertalet havskajaker väger väl på papperet runt 25 kg (särskilt om de är längre), och oftast väger de i verkligheten nåt kilo mer än på databladet.

Har man då paddel, reservpaddel, kapell, flytväst, flaskor etc så är man ju snart uppe i 28 kg. (Flytvästen kanske inte räknas till kajaken?)

Inte ens bland lite sportigare, långa havskajaker i glasfiber är det ju vanligt med vikter under 22 kg exklusive kapell och paddel. (Inuk 24 kg, FW 2000 24 kg, Castor 22 kg, Seda 24...)
 
Mera konstiga regler

inte för att jag paddlar vare sig fort eller i tävlingar men jag tyckte det var lite motsägelsefullt att i de 28 kilona som krävs inkludera en GPS i packlistan när all elektronisk utrustning i kanoten är förbjuden, t ex hastighetsmätare.
Ursäkta om det var lite OT.

Mikael
 
Mezzner; sa:
Men öppen klass ger ju alla som kan satsa på en särskild tävlingskajak möjligheter att tävla med den. K1-lång/kort är väl till oss andra pellejönsar?

Inte ens bland lite sportigare, långa havskajaker i glasfiber är det ju vanligt med vikter under 22 kg exklusive kapell och paddel. (Inuk 24 kg, FW 2000 24 kg, Castor 22 kg, Seda 24...)

Jo så var det meningen men så är det inte för öppna klassen behandlas som ett oönskat styvbarn och kommer som det ser ut idag aldrig att locka någon större skara paddlare av hög klass för de har mer att vinna på att köra i HK.

Vad gäller kajaker så är det inget problem om din kajak väger något kilo över gränsen men utvecklingen går imot lättare båtar och de som vill satsa lite för att köra bra strävar alltid ditåt och nu börjar båtar med annan fiber än glas komma i ropet och innom något/några år kommer det stora flertalet som använder sin HK för motion ha en kajak på under 20 kg som fungerar minst lika bra som en i glas och när alla dessa skall lasta i 10 kg sand kommer det bli konflikt. Titta på paddlar till exempel där diskuterar man skilnader på ett 20tal gram.

lite att tänka på. En maratonkajak väger 8 kg med full inredning med pump fotremm vridsits sittdyna och är 5.20 lång och 40 cm bred. Kostar någonstans mellan 20000 och 30000 ny. Vad är det som motiverar ett krav att en Hk på samma tävling skall väga 350%av det
 
Pengar

Ju lättare kajak ju dyrare att producera. Från segelsporten finns skrämmande exempel på hur konstruktonsklasser blir orimligt dyra att delta i så att utvecklingen hämmas i stället för främjas av regelverket.

Man kan alltid diskutera viktens summa men att stipulera en totalvikt + obligatorisk utrustning verkar helt OK.

Det som en tävlingsklass bland "havskajaker/skärgårdskajaker" leder till på sikt är sannolikt att trögare pråmar sorteras bort/får sämre andrahandsvärde vilket inte vore helt fel.

Att även tjejer orkar langa upp sin låda på biltaket utan att kissa på sig är ju inte fel. Min hustrus Nordkapp utan några exotiska material väger 18 kg och den är från 1992 och har skott och luckor.

Det kostar mer arbete framför allt arbetstid och noggrannhet att producera en lätt kajak.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ylva L Ljudligt paddlande Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg