Umeå - Vasa sommaren 1998
Hej!
Finlands Långfärdspaddlare gjorde en tur från Umeå till Vasa år 1998. Själva överfarten är naturligtvis inte så speciell, bara horisont vartän man ser, men Vasa skärgård är trevlig (och stenig!) att upptäcka. Södra ändan av Holmön (på svenska sidan) är visst militärt område, så det skall man gärna undvika. Överfarten gör man lämpligen till Valsörarna. Där finns en fyr (som planerades av Eiffels ingengörsbyrå, vilket syns) som underlättar navigationen.
Eftersom det är gott om sten på den finländska sidan och det är ont om lämpliga tältplatser kan det löna sig att ta kontakt med någon från Vasa Kanotklubb <vkk@nic.fi>. Du kan också läsa lite om trakten på klubbens www-sida http://gamma.nic.fi/~vkk. Där omnämns även en paddlingskarta över Vasa skärgård som jag kan rekommendera.
I senaste nummer av Nyhetsbrev - kontaktnät för kajakfärdspaddlare (utgivare Karin Mentzing) finns en artikel om Umeå-Vasa och Vasa skärgård. Tyvärr har jag inte bladet tillgängligt, men du kan fråga <karin.mentzing@telia.com> vem som skrev artikeln och om han eventuellt har epost-adress.
Om du har mer detaljerade frågor svarar jag gärna så gott jag kan.
Sverre, långfärdspaddare i Peking