Paddla Sverige - Åland

Återigen, era återkopplingar uppskattas. Verkar vara en tur som kan bjuda på allt från en underbar upplevelse till ett rent inferno...

Hur är vattnen, vågor, våghöjd och så i dessa trakter? Paddlade med detta gäng till Landsort i november i fjol. Hård SO vind. Vi var på läsidan av Landsort, visserligen, men även där var vågorna stökiga och kammarna så höga att vi försvann för varandra ibland. Jämfört med t ex det, vad skall man vänta sig mellan fastlandet och Åland om vädret ändras snabbt (vi kommer inte att söka upp annat än bra förhållanden men ifall...)? Vilka vindar (nordliga?) skall man se upp med mest?

Vi paddlade både dit och hem. På ditvägen hade vi en helt vanlig sommardag med lätta vindar, inget som skilde sig mot att paddla inne i skärgården när det gällde vågorna. På hemvägen blåste det upp från SO när vi var mellan Märket och Understen, sisådär 8 m/s (ev upp till 10 ett tag, men oftast överskattar man vindstyrkan så det är svårt att säga). Det blev hög sjö, vi paddlade parallellt med varandra på kanske 20-30 meters avstånd om jag kommer ihåg rätt, och såg inte varandra i vågdalarna. Intressant var att den höga sjön med brytande vågor bestod även en lång bit efter Understen i ytterskärgården ner mot Singö. Actionpaddling som en kort sträcka efter Understen var lite väl spännande, i alla fall för min smak :) Vet tyvärr inte hur förhållandena blir vid andra vindriktningar.

mvh

/Håkan
 
Kanske en idé att titta på eller kontakta folk på sgu.nu och prata lite med dem? Stenkoll har de garanterat!
 
Vågor och väder

Det finns säkert de som kan mer, men min erfarenhet är att du bör kolla vädret noga.

På ditresan ringde jag SMHI:s personliga tjänst och fick mycket bra svar (kostade dock en slant, ca 200 kr). Hemresan nöjde jag mig med att det var lugnt och stilla på morgonen. 3 timmar och 18 km senare hade jag 2 meters vågor och 12 m/s (enligt SMHI:s uppmätta värden) snett framifrån, så jag vände tillbaka till Mariehamn och tog färjan hem. Tänk då på att enstaka vågor kan lagra sig på varandra och därför håller 1,6-1,8 m högre än våggenomsnittet. Dagen efter var det samma väder och många sjösjuka på färjan.

Året efter låg vi och väntade på "åtminstone kuling" norr om Åland - men det kom bara 10 m/s och meterhöga vågor.

Vad jag kan komma ihåg från SMHI:s hemsida, så rapporterade de lägsta våghöjd som < 0,5 m och därefter 1m. Så som du förstår krävs det inte värst mycket för att våghöjden skall vara såpass att du försvinner i vågdalarna. Och enligt killarna på färjeteminalen så har det försvunnit paddlare förr (permanent). Så länge ni blåser iland går det väl an, men se upp om vindriktningen för er förbi Åland eller Sverige.

Kika här:

http://www.smhi.se/Produkter-och-tj...anster/turism-och-fritid/batvadret-plus-1.844

http://www.itameriportaali.fi/en/itamerinyt/en_GB/aallonkorkeus/

http://www.itameriportaali.fi/en/itamerinyt/en_GB/aaltoennuste/
 
Vågtabell

Nedanstående tabell ger en antydan om vad högsjöpaddlaren har att vänta vid oskyddad kust& hav. Den som ger sig ut i 10 m/sek ska vara beredd att paddla i 2 - 3 meter höga vågor med enstaka vågor (en på tusen) på 4 - 5 meters höjd. Havsvågor är snälla att paddla i tills de börjar bryta ordentligt vid 11-12m/sek. Då ska man inte vara utomskärs.
I skärgård - även om den är gles - blir våghöjden sällan över en meter, och då är det havsvågor som passerar in mellan de yttre öarna.

Alla vågsystem, såväl till havs som i skärgård, blir klart otrevliga om de störs av uppgrundningar eller reflekterande vågor från branta klippor etc. Våghöjden kan då flerdubblas, vågorna blir branta och bryter och kommer ibland in från "fel" håll.

Se upp även vid låga vindstyrkor !
Medelvåghöjden i tabellen nås redan efter 5-10 timmar om det blåser stadigt i samma vindriktning och förutsatt att det finns 20-30 mil öppet vatten där vågen kan byggas upp. För de högre våghöjderna behövs längre tid och för de riktigt stora behövs också en längre sträcka öppet vatten. På riktigt stora vatten är våghöjderna större än i tabellen nedan.

Stora vågor kan bara byggas upp på djupa vatten, men man måste också ha klart för sig att när dessa vågor når uppgrundningar vid kusterna blir de tillfälligtvis ännu större och framför allt brantare.

Min tabell är snyggare i Word, men med lite ansträngning förstår du hur jag menar.

Ö S T E R S J Ö N:

Vindstyrka i m/sek för alla vågor;Medelhöjd;Medelhöjd för de 30% största vågorna; Höjd på enstaka stora vågor ("1 på 1000")

5;0,5;0,8;1,5
8;1;1,5;2,5
10;1,5;2-2,5;4
15;över 2;över 3;över 6
20;över 3;över 5;ca 8


All Time High i svenska farvatten noterades 13 jan 1984 då det blåste syd- västlig orkan på västkusten och i sydsverige, men det var Almagrundet i Stockholms skär-gård som knep rekordet med en uppmätt våghöjd på 12,75 meter
 
Med tanke på fartygstrafiken kanske ni ska tänka på radarreflektor? Jag såg ett TV-program för några år sedan där dom satte några ölburkar på ett "spö" som stod rakt upp från kanoten. Kan det räcka? Jag skulle iaf satsa på något metalliskt på däck! Eller varför inte en foliehatt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 1
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3

Liknande trådar