Det var ont om djur
Tack för de fina bilderna. Ser ut att vara ett riktigt fint område. Vilka djur såg ni under paddlingen? Vad hade ni för väder? Skulle vara intressant att se paddlingsrutten på en karta...
Det var väldigt ont om djur. Vi hade kanske väntat oss att se mer val och säl, som man sett under tidigare paddlingar här, men vi såg inget av det. En gång såg vi en polarräv, som uppenbarligen levde av den lådda (fisk), som flöt iland med tidvattnet och spolades upp på stränderna. Fåglar såg vi en del men inte särskilt många arter, jag minns en stormfågel som det var gott om och en och annan korp.
Vädret var strålande och, enligt vår guide, ett av de bästa man haft under dom år turen genomförts.
Vi hade flera dagar med vindstilla och sol. Temperaturen var 15 grader på dagarna och inte mycket kallare på natten eftersom solen inte gick ned. Någon natt hade vi neråt 0 grader i närheten av inlandsisen. Vattnet var som sagt 0,5 grader, men i någon grund vik blev det badbart och närmade sig 10 grader. För paddlingen hade vi samma utrustning som vi brukar ha i Sverige, inga torrdräkter eller neoprenkläder, sandaler på fötterna.
Det som gjorde det största intrycket på mig var dom höga bergen => 1000 m som störtade rakt ner i fjorden, att paddla utmed en sådan bergssida var mäktigt. Isbergen var imponerande och kändes lite farliga ibland, när dom bröts sönder och sände ut enorma ljudvågor, som dom värsta åskknallar. Man fick ju hålla sig på behörigt avstånd för att inte komma ivägen, ifall dom skulle komma på att vända sig. Härligast av allt var solen, som var uppe dygnet runt! Man kunde vända på dygnet och paddla när man ville, det var ju ljust hela tiden.
Vår rutt anser jag tillhöra Trackers, så den vill jag inte lämna ut, men det var till olika armar av Uummaannakfjorden, bl.a. fram till Sermilik glaciären och till byn Ikerasak. Umanak ligger ca 50 mil norr om polcirkeln på Grönlands västsida.
C.