Hejsan,
Askr är på Västerålen inte Lofoten så ni inte kör fel sen
Ang campingen så kan det verkligen bli blött och kallt och det kan blåsa rejält i värsta fall. Så kolla att det tältet ni få låna klara av lite väder. Men betoningen ligger på "kan" och det kan såklart även vara riktig härligt väder också.
Med tips om utrustning är det ju lite efter smak och tycke. Det är ju mitt på sommaren och inte allt för kallt men man kan ändå frysa rätt bra då man är så nära vattnet och ute hela dagen och det händer en del. Bra att ha med sig lite varma kläder. Är man i byn är det rätt vindskyddad men ifall ni ska på turen är det bra med vindtäta grejer.
Sovsäcken har jag svårt att tipsar, förra året när jag var där körde jag tex med min ajungilak compact summer vilken är ganska sliten redan och nog inte ens ger de temperaturen som den ska längre och jag frös inte. Men det var ju då och dessutom är jag inte så frysen av mig. Vilken ni ska välja är svårt att säger med så få uppgifter, finns ju en hel uppsjö av sovsäcker och prisklassen samt personliga egenskaper osv är avgörande.
Underlägget hade jag ett Exped Basic UL med mig och även där kändes det fint för mig. Vill säger att mina grejer vart rena sommarprylar som jag använde. Hade även mina vår/höstgrejer i bilen då jag kom från en resa längre uppifrån men där vid ASKR behövde jag de aldrig längre just den veckan.
Vill ni har det lyxig och bra rekommendera jag en Exped down 7 eller 9 (eller 7UL) Dessa är super bekväma, varma och många säger att de sover lika gott som hemma på dessa.
Om ni ska skaffa kök så ta gärna ett med bra vindskydd, då ni er två även ett som står lite stabilt så man kan ha en större kastrull på (alltså inget toppmonterat). Vilket det ska vara är svårt att säger tycker jag då marknaden är ganska vid och även där går det efter smak och pris. T.ex om ni vill ha gas eller bensin osv
Jag skulle rekommendera dig att gå in i en butik och prata med personalen, titta på grejerna tillsammans. Har du bestämt dig för ngt kan man ju återkomma här och prata om dessa saker. För visst kan jag säger någon pryl jag gillar och som funkar för mig där uppe men det är inte sagt att ni bli nöjda med den.
När ni åker upp så ta gärna med kontanter, förra året krånglade i alla fall den enda kortläsaren de hade i byn och det var svårt att betala ibland (tex i baren eller annat)