paddla med spädis

Tjenare tjenare allihopa. Som många kanske vet redan har jag gåt och blivit förälder. Gossen är nu 4 månader och det är dags att ge sig ut och paddla med honom. Jag letar efter något flytetyg som jag kan paddla ok i och där jag sitter bakom honom. vill kunna vända honom antingen framåt eller bakåt och ha en hyfsad paddelergonomi. finns det någonting som är hyfsat ok typ en k2a som är mindre än 6m lång och hellst mindre än 60 bred med kort avstånd mellan sittbrunnarna. eller en hyfsat lätt och smal kajak med stor lucka som sitter nära framför sittbrunnen. eller är marknaden för kajaker till elitpaddlande föräldrar med sina barn för liten? :)

Skaffa en gammal Makker eller Regina, flytta styrningen till bakre brunnen, lägg en dunk vatten längst fram för att hålla ner nosen, sätt en cykelbarnstol i främre brunnen...

Om du vill lägga mer pengar så verkar Vajda Civetcat K2 fin.

Ha inget säkerhetsbälte på barnet alt. ett midjebälte med kardborre.

Förutom den fulla vattendunken trycker du dit ett par tomma, både fram och bak, så du slipper fundera över kanoten om ni skull gå runt - barnet blir prio nr 1 !!!

Senast ändrad:
Kajak med stora packluckor

Jag vet att det finns de här i forumet som tycker att detta är idiotiskt men det tycker inte jag.

Jag paddlar med småbarn i VKV-kajaker. Både Måsen och den nya Lisan funkar bra. Det finns ju många andra som har stora luckor också.

Det blir ju inga långa turer och jag började inte förrän pojkarna kunde sitta själva, dvs 6-8 månader. I en mås kan killen sitta vänd åt vilket håll som helst och med lite skumgummi fixar man lätt ett stöd så att han inte försvinner in i hålet eller fastnar om något skulle hända. Det blir mer spännande när han kan stå, det ställer lite högre krav på balans. Min stora är 5 år nu och sitter ibland med i främre skottet på måsen. Där kan han paddla utan att påverka min egen paddelföring.

Lisan är bra eftersom den är låg, så min tvååring tycker det är roligt att sitta i den eftersom han når över kanten och kan kika ner i vattnet och så...

Paddla på...men inte för långa stunder, för barnets skull. Det är ju synd om barnen spyr när de får se en kajak när de blir större...

Daniel

Varför inte en Salomon Combi (K2 med mkt stor sittbrunn) Där kan du ha barnet framför dig i början, längre fram när barnet är större bakom!
En av få K2:eek:r som man lätt paddlar själv! Den är 5,62 lång!

/Janne

Senast ändrad:
kanadensare?

Varför inte en kanadensare? Har paddlat mycket med mina barn (från inte ens en månad gammal) och fördelen med kanadensare är att du har gott om plats framför frampaddlaren till barnet. Denna kan lätt ta hand om barnet medan bakpaddlaren kör själv, vilket sker ofta. När barnet somnat (går fort) kan båda paddla. Ni får ledigt med er extra packning (babylift mm). Det blir mer än ni tror.

Och: Vatten och situationer som inte en kanadensare klarar är inte lämpligt för småbarn iaf!

Om ni absolut vill ha en kajak så en K2 med en stor sittbrunn typ Klepper kan väl vara något.

God tur med nya familjemedlemmen

makker/regina är för ranka att sätta storm i han skulle välta kajaken innan jag hann sätta mig.
hag har funderat på en turbåts k2 efterssom jag har sådana i mitt eget sortiment men jag tycker de är för stora. har även funderat på havsk2 men de är för tunga och alldeles för tråkiga för mig . och vill inte lägga 30kkr för en lättare variant som ändå inte är särskilt snabb.
Jag tror att barn k2a skulle sjunka med mig i bak egentligen borde jag antagligen modda en turbåt men det känns fel att såga upp en ny turbåt och grabben växer som en raket så livslängden skulle bli kort. dessutom har jag lite dåligt med tid att lägga på projektet. antagligen är turbåts k2
det bästa alternativet ändå tillslut

tack för svaren. jag förstår att det inte finns något alternativ out of the box som passar en kille som jag som paddlat tävlngskajak dagligen de senaste 20 åren.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 2
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg