Jag använder mig av en Garmin Dakota 20, och funderar på att till nästa år köpa en Garmin GPSMAP 62st, och låta dakotan vara reserv. Detta för att GPSen är såpass stor del i mitt paddlande.
Jag använder även friluftskartan pro i den, hemma så gör jag en tänkt rutt, lägger in waypoints som färskvatten, kiosk etc etc. Möjliga tätlplatser, platser där jag tält på förut som jag gillade och sånt.
Sen har jag en karta framme på däck och GPS liggandes på kjolen hängandes i en lina från flytväst. Så himla skönt att köra med GPS, kan fokusera på det som jag tycker är roligt istället för att kolla kartan exakt hela tiden.
Men jag använder papperskartan också, men som översikt istället.
Angåendep batterier så med batterisparläge på, trackingintervallen så sällan som möjligt, skärmen avstängd förutom när jag kollar på den, så räcker ett set batterier(2st) för två heldags paddlingar. Lithium batterier har jag inte använt. Men batterier tar så liten plats så har alltid med mig "alldels för många"
En riktigt stor fördel med gps är för mig att kunna göra rutten hemma(vilket jag rekommenderar) tycker det är jobbigt att göra avancerade rutter via GPSen. Då får jag en rutt som visar vart jag ska, sen så följer man inte alltid denna till punkt och pricka(inspiration, väder och vind etc) gör att man aviker.
Men då kan man köra ut en ny riktning eller bara zooma ut lite så ser man vart man ska igen sen.