Paddla med GPS

Jag har länge funderat på att under de lite längre turerna paddla med GPS. De fördelarna som jag tänker mig med det självklart att kunna logga rutten och få en exakt positionsangivelse.

Men till min fråga, är det någon som har erfarenhet av att paddla med en GPS på fördäck och ha sjökort med inställd rutt där i?

Om så är fallet, vilket GPS lämpar sig bäst för ändamålet?
 
Jag använder alltid GPS vid paddling.

Jag har sjökort som översikt bara. Tar fram sjökorten om jag vill ta än annan väg än jag tänkt från början. Navigerar alltid med GPS:en och har ofta lagt in spår som man kan följa. Man kan också lägga in waypoints på kända platser i GPS:en eller skriva in koordinater i sjökortet direkt vid bra övernattningsplatser för senare inmatning i GPS:en. Det finns många bra sätt att kombinera sjökort och GPS.

Kompassen finns med men bara som reserv. Däremot har jag en extra GPS som första reserv eftersom GPS:en är viktig för mig. I ytterskärgård blir öar i fjärran svåra att skilja åt och kompassen (eller i mitt fall GPS:en) blir nödvändig för att komma rätt. I dimma och mörker är GPS:en svårslagen. Jag använder Garmins Etrex Legend Hcx och 76CSx. Båda med Bluchart sjökort.

Många hävdar med bestämdhet att elektronik inte är pålitlig och batterierna alltid tar slut. Det har nästan blivit tjatigt. Ta med extra batterier och gärna litium med bra batteritid. Jag får ut 40 timmar ur litiumbatterier med skärmbelysningen släckt. Jag har en extra GPS med och dessutom en kompass.

När det skiter sig ordentligt är det ändå något man inte tänkt på och man får improvisera.

thomas
 
Själv använder jag mig av en vanlig hederlig iPhone. Kan både ha kartor i den, använda som logg, spela in en video eller ta ett kort.

Använder mig av ett skal (lifeproof+lifejacket) som gör att den både blir vattentät och flyter. Brukar vid "längre" turer ha med mig en solcellsladdare med batteri som man kan ladda upp hemma och fylla på lite via solceller.
 
Jag använder mig av en Garmin Dakota 20, och funderar på att till nästa år köpa en Garmin GPSMAP 62st, och låta dakotan vara reserv. Detta för att GPSen är såpass stor del i mitt paddlande.

Jag använder även friluftskartan pro i den, hemma så gör jag en tänkt rutt, lägger in waypoints som färskvatten, kiosk etc etc. Möjliga tätlplatser, platser där jag tält på förut som jag gillade och sånt.

Sen har jag en karta framme på däck och GPS liggandes på kjolen hängandes i en lina från flytväst. Så himla skönt att köra med GPS, kan fokusera på det som jag tycker är roligt istället för att kolla kartan exakt hela tiden.

Men jag använder papperskartan också, men som översikt istället.

Angåendep batterier så med batterisparläge på, trackingintervallen så sällan som möjligt, skärmen avstängd förutom när jag kollar på den, så räcker ett set batterier(2st) för två heldags paddlingar. Lithium batterier har jag inte använt. Men batterier tar så liten plats så har alltid med mig "alldels för många"


En riktigt stor fördel med gps är för mig att kunna göra rutten hemma(vilket jag rekommenderar) tycker det är jobbigt att göra avancerade rutter via GPSen. Då får jag en rutt som visar vart jag ska, sen så följer man inte alltid denna till punkt och pricka(inspiration, väder och vind etc) gör att man aviker.

Men då kan man köra ut en ny riktning eller bara zooma ut lite så ser man vart man ska igen sen.
 
Har

använt Etrex med karta i ca 10 år. Numera Vista HCx med topografisk karta. Har GPSen i en hållare med sugkoppsfäste framför sittbrunnen.

Kompass även den fäst på däcket fast med kardborre. Orienterarkompass med vridbart kompasshus är lätt att få bra kurshållning med där hela kajaken blir kurslinjal.

Tryckt karta ger mycket bättre överblick och jag har en tryckt karta i packningen men behöver inte så ofta titta på den under själva paddlingen. Vill inte följa strikt rutt utan anpassar detaljspåret efter den aktuella situationen med vind och vågor samt bottentopografi.

Det kan ibland vara kul att veta ETA och avstånd till målet. Då kan man navigera mot en waypoint för att få upp dessa parametrar på displayen.

Thure
 
Jag håller med varje ord som Kal-P-Dal skriver - precis så gör jag också. Det jag kan lägga till är att jag har en fast monterad solpanel som konstant laddar ett motorcykelbatteri. Därifrån laddar jag på kvällarna upp AA-batterierna till GPS, mobiltelefon mm. Fungerat klockrent sedan 2006.

Både min ordinarie och reserv är Garmin GPSmap 76cx. Fungerar väldigt bra och displayen är bra mycket bättre och ljusstarkare är senare modeller som t.ex. Garmin Oregon. En kompis hade en sådan under HBB-paddling förra året och han var tvungen att ha full bakgrundsbelysning för att se bra nog.

Som hållare till GPS:en har jag RAM-system med ledade armar med fäste fastskruvat framför sittbrunnen.
 

Bilagor

  • GPS på havet.jpg
    GPS på havet.jpg
    44.5 KB · Visningar: 705
  • 091-Dag 39, St Aspön 4A.jpg
    091-Dag 39, St Aspön 4A.jpg
    62.8 KB · Visningar: 689
Karta ger bättre överblick, men jag har alltid GPS för spåret och att kunna bekräfta position eller gå till position.
Men jag tycker att touchskärm funkar sämre i vatten och ljus än gammal traditionell GPS med många knappar..
Jag har en oregon 300 med touch. jag tycker den är svårare att se i ljus, tryckningar tar sämre och den går inte att ställa i marin mode (vitt vatten). Blå sjö och gröna öar är ibland svåra att skilja utomhus.
Min äldre etrex vista hcx har sämre översikt och skärmupplösning men är mycket lättare att läsa av.

Så typen gpsmap60/62 (givetvis 76 etc också) med plats för minneskort för sjökort eller friluftskartan är min rekommendation.

Min Oregon är trevlig att geocacha på land med :)
 
vet en del folk som har Iphone för att logga.
själv har jag en Android nalle med gps med mig och skulle jag tappa bort orienteringen skulle jag kunna tar fram den.men har aldrig behövt det och tror inte att jag skulle behöver det framöver heller.

jag gillar paddlandet just för att det är så enkelt utan massa prylar osv. så skönt att slippa all form av moderniteter när man är ute. paddla då bara efter karta och kompass vilket jag ändå anser är helt tillräckligt i skärgården.
 
Jag använder sällan GPS annat än som extra säkerhet när jag passerar farleder där det är trångt. Jag tillverkar inplastade sjökort med lite större skala i A4-format som sitter i en karthållare på benet liknande det stridsflygarna har och det + syftkompass räcker bra. Bara för att inte bli nedseglad av yrkessjöfarten har jag från i år AIS så jag både ser andra båtar och dom ser mig via internet, samt att dom kan ringa mig eftersom informationen samt telenumret finns i informationen, himla smidigt.
 
...Bara för att inte bli nedseglad av yrkessjöfarten har jag från i år AIS så jag både ser andra båtar och dom ser mig via internet, samt att dom kan ringa mig eftersom informationen samt telenumret finns i informationen, himla smidigt.

Jag har själv en app i min Androidtelefon som visar fartyg med AIS, men vad krävs för utrustning och andra kostnader för att sända AIS ?

//Peter
 
Jag använder sällan GPS annat än som extra säkerhet när jag passerar farleder där det är trångt. Jag tillverkar inplastade sjökort med lite större skala i A4-format som sitter i en karthållare på benet liknande det stridsflygarna har och det + syftkompass räcker bra. Bara för att inte bli nedseglad av yrkessjöfarten har jag från i år AIS så jag både ser andra båtar och dom ser mig via internet, samt att dom kan ringa mig eftersom informationen samt telenumret finns i informationen, himla smidigt.

Skulle vara kul att vara på bryggan på ett fartyg som ser din AIS och febrilt försöker förstå vad det är eftersom inget syns vare sig på radar eller optiskt. En bugg... vi håller kurs!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 1
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar