Jag har paddlat två år i rad nu i Nordnorge under juli och det finns många fina ställen, måste vara ett av de finaste områdena i världen.
Röst är en helt fantastisk arkipelag där det är fint att paddla mellan skären och fågelbergen. Är det hyfsat väder är det en fantastisk tur att paddla ut mot fyren Skomvaer och på vägen ut paddla under Trenyken. I augusti kan ni säkert gå iland och tälta på någon av öarna då alla fåglar häckat klart. För den som gillar stor sjö finns det all möjlighet att få sin önskan mer än uppfylld här ute om vinden friskar i.
Jag kan även rekommendera Raftsundet och söderut mot öarna Stormolla/Lillmolla samt skärgården nordost om dessa. Här finns fantastiska sandstränder och gräsbevuxna öar. Utanför inloppet till Trollfjorden (bör besökas) finns en suveränt fin ö att tälta på, Braköya. Att paddla i Raftsundet känns som att paddla i fjällvärlden.
Förrförra veckan paddlade jag bla runt Vesterålen och det är väldigt fint i området kring Tinden utanför Kråkberget, där ASKR håller till. Bitvis är det helt öppet mot havet så vid västlig vind får du säkert vad du tål.
Vad jag tycker är lite förvånande är alla fina sandstränder man hittar, med skönt gräs (klippt av fåren) ovanför att tälta på. Så tältplatser är oftast inget större problem att hitta även om det kan vara långt mellan dem på vissa partier, så länge man paddlar på utsidan mot havet. Längre mot fastlandet är det mer stugor och vägar.
Augusti är inte någon väldigt vågad tidpunkt statistiskt, sommarmånaderna brukar bjuda på skapligt väder, men var uppmärksam på strömmarna som i kombination med vågorna kan skapa rätt läskig sjö på kort tid. Väderprognoser sänds varje morgon vid 05.40 på radion, kan vara värt att lyssna på, se vidare met.no.
Det är väldigt lätt att pimpla upp fisk (torsk och sej) för middagen. Vi såg även tumlare varje dag under förra 10-dagarspaddlingen.
Det som kan vara jobbigt med Nordnorge är den stora skillnaden mellan ebb och flod (ca 2,5 m), det kalla vattnet (ca 8 grader) samt det nyckfulla vädret.
/Andreas