Mina paddlingar har alltid varit från källan till havet, i Lagan är det otaliga lyft, massa stockar o bröte, men mycket vackert och exotiskt ända fram till 5-10 km norr om Värnamo. Det är naturligtvis en hel del lyft även efter det också, men då mest beroende på kraftverken. Paradoxalt nog rekommenderar jag faktiskt den här norra biten mest om man inte har tid med hela eller måste välja. Det som är bra är att man måste vara flexibel, kunna navigera runt hinder och att inget är tillrättalagt, det finns här inga skyltar om vilken väg man skall ta av den enkla anledningen att det inte är tänkt att någon kommer förbi denna väg. Men paddlingen är alltid intressant och emellanåt mycket mödosam, men trots allt mycket rogivande och inspirerande. Mycket djur som undrar vad det är för mystiskt nytt djur som kommer plaskande likt en älg som går i vattnet. Inte en enda människa på den smala slingrande ån, men fåglar, färggranna trollsländor, vackra blommor, lummiga träd, fisk och kräftor som man kan plocka med händerna, om det är grunt man får vara lite försiktig om biotopen ibland. Helt plötsligt kan man stå där i gyttja till knäna med mitt i en ljuv doft av mynta som växer längs banken, många överraskningar väntar. Ibland ser man spår av forna tider och kan se varför byarna växte upp på grund av ån, för länge sedan. Dock skall nämnas att man ibland hör stora vägen som ofta inte ligger mer än en kilometer bort. De andra halländska åarna är "tystare".
Paddla Lagan till Kattegatt i juli eller augusti
- Trådstartare eyck
- Start datum
Liknande trådar